Βάλε στο παιδί σου πρόγραμμα!

Από την Ιουλία Κατσαΐτη*

ioulia-katsaiti Η σημασία του προγράμματος ήδη από τη βρεφική περίοδο όσον αφορά στην ομαλότερη ανάπτυξη του παιδιού έχει τονιστεί πολλές φορές από τους ειδικούς.  Όσο κι αν στον κόσμο των ενηλίκων το πρόγραμμα μεταφράζεται ως ρουτίνα και μονοτονία για τα παιδιά έχει διαφορετική σημασία αλλά και αναγκαιότητα.

Είναι πολύ σημαντικό για το παιδί να υπάρχει μια ξεκάθαρη δoμή στις ώρες φαγητού, ύπνου και δραστηριοτήτων. Το παιδί μέσα από τη σταθερότητα και την επανάληψη που προσφέρει το πρόγραμμα νιώθει ασφάλεια και βιώνει λιγότερο άγχος. Το πρόγραμμα επιπλέον αποτελεί το κατώφλι για την είσοδο στον κόσμο των ορίων, τα οποία είναι πολύ σημαντικά κατά τη διάρκεια της ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης του ανθρώπου. Μέσα από τον προγραμματισμό και την οριοθέτηση το παιδί όχι μόνο απολαμβάνει μια ομαλότερη καθημερινότητα αλλά προετοιμάζεται και για τους περιορισμούς και τις απαγορεύσεις της μετέπειτα κοινωνικής, επαγγελματικής αλλά και προσωπικής ζωής του.

Επιπλέον, τα οφέλη ενός προγράμματος είναι πολλά και για τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. H σταθερότητα που διέπει ένα πρόγραμμα, προσφέρει ηρεμία και ισορροπία, ενώ ταυτόχρονα μαθαίνει σε όλα τα μέλη της οικογένειας να είναι συνεπή και υπεύθυνα. Η μείωση του άγχους τόσο για τους γονείς όσο και για το παιδί οδηγεί στη μείωση των εντάσεων και του εκνευρισμού μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον, ενισχύει τις σχέσεις εμπιστοσύνης ανάμεσα στα μέλη και δημιουργεί ένα παιδί πιο συνεργάσιμο κι ευτυχισμένο.

Για τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ το πρόγραμμα είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο, ωφέλιμο και αναγκαίο.  Ένα παιδί με τη συγκεκριμένη διαταραχή δεν μπορεί να οριοθετήσει τον εαυτό του και τον ψυχικό του χώρο. Ως εκ τούτου το πρόγραμμα έρχεται να οριοθετήσει την εξωτερική πραγματικότητα και να προσφέρει ασφάλεια στο παιδί. Καλό θα ήταν λοιπόν οι γονείς να δομούν ένα σαφές και σταθερό πρόγραμμα στο παιδί τους και να το ενημερώνουν εκ των προτέρων για τυχόν αλλαγές. Οποιαδήποτε απρόσμενη τροποποίηση μπορεί να προκαλέσει αναστάτωση και να αποδιοργανώσει το παιδί εντείνοντας τα συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ. 

Έτσι λοιπόν αξίζει όλοι οι γονείς να λαμβάνουν υπόψιν τους πως είναι ιδιαίτερα σημαντικό και ωφέλιμο για κάθε παιδί να μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον οργανωμένο, οριοθετημένο και δομημένο κι ακόμα περισσότερο για ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ.

 

Η Ιουλία Κατσαΐτη είναι ψυχολόγος, απόφοιτος Παντείου Πανεπιστήμιου. Έκανε πρακτική στο Κέντρο Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Εξάρτησης «Σταθμός», ενώ εργάστηκε εθελοντικά ως εκπαιδευόμενη στην Εταιρεία Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας. Επικεντρώνεται στην ψυχοδυναμική ψυχοθεραπεία ενηλίκων, ωστόσο έχει κάνει ερευνητική πτυχιακή εργασία πάνω στις λεπτές μορφές συναισθηματικής βίας εις βάρος των παιδιών στα πλαίσια της διαπαιδαγώγησής τους, με βάση τη διάσταση του φύλου. Έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. Παρακολουθεί εκπαιδεύσεις στην ψυχανάλυση, την κλινική ψυχολογία και την παιδοψυχολογία, ενώ ταυτόχρονα είναι επιστημονική επιμελήτρια της σειράς βιβλίων ψυχολογίας που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Ι. Σιδέρης». Είναι αρθογράφος στα site Singleparent.gr και i-paidi.gr και εργάζεται ως μέλος του διδακτικού προσωπικού στο προπτυχιακό τμήμα Ψυχολογίας του «Aegean Omiros College», καθώς και στα εξ’ αποστάσεως προγράμματα του τομέα ψυχολογίας.

 

Μοιραστείτε το...