ΔΕΠ-Υ και άσκηση

Γthaleia-koutliράφει η Θάλεια Κουτλή, Εργοθεραπεύτρια*.

Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά των παιδιών με διάσπαση προσοχής και/ή υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), είναι η γεμάτη ενέργεια συμπεριφορά.

Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορεί να δυσκολεύονται να μείνουν σε μία θέση, όπως επίσης να δείχνουν νευρικότητα ή ανησυχία ακόμα και αν τους ζητηθεί να το κάνουν έστω και για μικρό διάστημα. Για να εκτονωθεί αυτή η ανεξάντλητη ενέργεια, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ χρειάζονται έντονη σωματική άσκηση.

Οι έρευνες δείχνουν πως η άσκηση όχι μόνο βοηθάει τα παιδιά στην εκτόνωση της ενέργειας, αλλά μπορεί να βοηθήσει σε θέματα συγκέντρωσης, στην παρορμητικότητα και στις  κοινωνικές δεξιότητες. Όσο πιο συχνή είναι η άσκηση, τόσο πιο θετικά αποτελέσματα έχει στα συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ ενός παιδιού. Οι ειδικοί συνιστούν καθημερινή άσκηση τουλάχιστον 60 λεπτών η οποία μπορεί να περιλαμβάνει από μέτρια έως έντονη δραστηριότητα. Τέτοια άσκηση θα μπορούσε να είναι το ποδήλατο, η κολύμβηση, το ποδόσφαιρο κ.α.

Αυτό που αξίζει να αναφερθεί, είναι πως η άσκηση σε εξωτερικό χώρο, για παράδειγμα μια μικρή βόλτα με τα πόδια στο πάρκο, βοηθάει τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ να συγκεντρωθούν πιο εύκολα! Αναλύεται στις πανεπιστημιακές έρευνες ότι όταν τα παιδιά ασκούνται, ο εγκέφαλος απελευθερώνει χημικές ουσίες που ονομάζονται νευροδιαβιβαστές. Αυτοί, περιλαμβάνουν την ντοπαμίνη και τη νορεπινεφρίνη οι οποίες μας βοηθούν να σκεφτόμαστε, να εστιάζουμε την προσοχή μας και να ελέγχουμε τη συμπεριφορά μας.

Η σωματική άσκηση να έχει μεγαλύτερη ροή αίματος προς τον εγκέφαλο. Οι έρευνες δείχνουν ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, να έχουν μικρότερη ροή αίματος στα τμήματα του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνα για τη σκέψη, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά. Έρευνα έδειξε ότι 12 εβδομάδες άσκησης βελτίωσαν τις επιδόσεις μαθηματικών και ανάγνωσης όλων των παιδιών που συμμετείχαν στον πρόγραμμα αλλά ιδιαίτερα αυτών που έδειξαν σημάδια ΔΕΠ-Υ.

Επίσης, πολλά παιδιά με ΔΕΠ-Υ δυσκολεύονται με την κοινωνικοποίησή τους και τη συμπεριφορά τους. Η ενασχόληση με ένα άθλημα βοηθάει τα παιδιά να βελτιωθούν και σε αυτούς τους τομείς καθώς ενθαρρύνει τη συναναστροφή και συνεργασία με άλλα παιδιά και την ακολουθία κανόνων. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που ασκούνται έχουν λιγότερα προβλήματα συμπεριφοράς, δεν διακόπτουν τους άλλους, έχουν λιγότερη επιθετική συμπεριφορά, φέρονται λιγότερο παρορμητικά και συνεργάζονται πιο εύκολα.

Κόλπο: Ας παρκάρετε 3-τετράγωνα μακρυά από το σχολείο: έτσι εξασφαλίζετε 700μ. περπάτημα το πρωί κι άλλο τόσο το μεσημέρι.

 

Πηγές:
Brennan, D. (2014). Exercise for Children With ADHD. WebMD Medical Reference.
Hamblin, J. (2014). Exercise Is ADHD Medication. The Atlantic.
Rettner, R. (2012). Taking Away Recess Bad for ADHD Kids, Expets Say.Live Science. www.parentshelp.gr

Θάλεια Κουτλή είναι Εργοθεραπεύτρια, αριστούχος του τμήματος Εργοθεραπειας Αθήνας και Ψυχολόγος, αριστούχος του τμήματος Ψυχολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ειδικεύτηκε στο τετραετές πρόγραμμα στη Συστημική Ψυχοθεραπεία- θεραπεία ζεύγους και οικογένειας.  Δουλεύει σε κέντρα αποκατάστασης παιδιών και σε σχολεία από το 2004 έως και σήμερα. Έχει ειδικευτεί στις μεθόδους: Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (Sensory Integration), Teach, ABA- Πρώιμη εντατική παρέμβαση σε παιδιά με Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή, στην αξιολόγηση και παρέμβαση Μαθησιακων Δυσκολιών- Δυσλεξίας και είναι εξωτερικός συνεργάτης του Α τεστ- έλεγχος σχολικής ετοιμότητας. Eίναι επιστημονικά υπεύθυνη του κέντρου ειδικών θεραπειών «Παιδίον Πράξις» στον Βύρωνα (Καραολή Δημητρίου 26).

 

 

Μοιραστείτε το...