Τι Σκοτώνει την Προσοχή στα Παιδιά;

Αν το παιδί σας έχει ΔΕΠ-Υ, ξέρετε πόσο δύσκολο είναι να συγκεντρωθεί και να τελειώσει κάτι που έχει αρχίσει.  Πέρα από τη νευρολογική ιδιομορφία της ΔΕΠ-Υ, υπάρχουν και στοιχεία της καθημερινότητας που συμβάλουν αποφασιστικά στη δυσκολία συγκέντρωσης και προσοχής.  Να ποιοι είναι οι ένοχοι, παράλληλα με κάποιους βασικούς τρόπους διαχείρισής τους.

Ένοχος #1 Η Βαρεμάρα

Παρατηρήστε αν το παιδί σας βαριέται ή  δεν έχει να κάνει κάτι ενδιαφέρον.  Ενδεχομένως η μέρα του γεμίζει με αγγαρείες και καθήκοντα, χωρίς να έχει ευχάριστα πράγματα ενδιάμεσα. Αν απαντήσατε «ναι» στα παραπάνω, ίσως πρέπει να σκεφτείτε πώς να αναδιοργανώσετε τη μέρα του, γιατί αν βαριέται είναι φυσιολογικό να μην προσέχει και να δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί.

Λύση

Βάλτε ενδιαφέροντα πράγματα στη μέρα του παιδιού σας, ακόμα και αν πρόκειται για σύντομα διαλείμματα.  Εντάξτε άθληση και κίνηση στην καθημερινότητά του και δώστε του μικρές ανταμοιβές για κάθε χρονικό διάστημα που συγκεντρώνεται και τελειώνει κάποια εργασία.

 

Ένοχος #2 Κακή Διάθεση

Μήπως το παιδί σας είναι κακόκεφο;  Παρατηρήστε ποια είναι η διάθεση του παιδιού σας και σημειώστε αν τις μεγαλύτερες δυσκολίες συγκέντρωσης τις έχει σε περιόδους που έχει κακή διάθεση.  Η κακή διάθεση συνδέεται με τη δυσκολία προσοχής και συγκέντρωσης.

Λύση

Βοηθήστε το παιδί να εντοπίσει τις πηγές της κακής του διάθεσης και βρείτε τρόπους να τι αντιμετωπίσετε, ώστε να αισθάνεται πιο όμορφα και να έχει καλύτερη συγκέντρωση.  Μερικές απλές τεχνικές για να καταπολεμήσει το παιδί την κακή διάθεση είναι να κάνει χαλαρωτικές αναπνοές, να βγει για περπάτημα ή ποδήλατο ή τρέξιμο, να μιλήσει με μία φίλη ή να ακούσει την αγαπημένη του μουσική.

 

Ένοχος #3 Αρνητικές Σκέψεις

Τι απασχολεί το παιδί σας;  Τι το βασανίζει;  Μήπως έχει την κακή συνήθεια να κάνει αρνητικές σκέψεις και να κατρακυλάει στον κατήφορο των αρνητικών σεναρίων τύπου «ποτέ δε θα γίνω καλός στο μπάσκετ», «είναι πολύ δύσκολη η ορθογραφία, αδύνατο να τη μάθω», κλπ;  Αν ναι, να ξέρετε ότι οι αρνητικές σκέψεις, εκτός που «τρώνε» τη θετική ενέργεια, σκοτώνουν και την ικανότητα του παιδιού να συγκεντρωθεί σε άλλα σημαντικά πράγματα και να προσπαθήσει.

Λύση

Διδάξτε στο παιδί να κάνει, αν όχι θετικές, τουλάχιστον ρεαλιστικές σκέψεις.  Προσπαθήστε να τα βοηθήσετε να δει μια κατάσταση που το απασχολεί από διαφορετικές οπτικές γωνίες, χωρίς να κολλάει μόνο στα αρνητικά.  Ρωτήστε το παιδί τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει το ίδιο για να αντεπεξέλθει σε μία δυσκολία.  Παρακινήστε το παιδί να δημιουργήσει το δικό του προσωπικό σύνθημα και ενθαρρύνετέ το στα δύσκολα και τα αρνητικά, όπως οι ήρωες των παιδικών μου βιβλίων η Ανελάντα και ο Μάξιμος που λένε «Μπορώ και τα Καταφέρνω».

 

Ένοχος #4 Επίμονες Σκέψεις για Όσα Απασχολούν το Παιδί

Πολλά παιδιά με ΔΕΠ-Υ (αλλά και χωρίς) έχουν επίμονες σκέψεις, σκέφτονται δηλαδή διαρκώς μέσα στη μέρα τους αυτά που πρέπει ή που θέλουν να κάνουν, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να τις ξεκολλήσουν από το μυαλό τους.  Οι επίμονες σκέψεις τρώνε ενέργεια αλλά και την προσοχή του παιδιού από άλλα σημαντικά πράγματα.

Λύση

Διδάξτε στο παιδί πώς να οργανώνει τη ζωή του και την καθημερινότητά του με λίστες!  Έτσι, αντί να αφήνει τις επίμονες σκέψεις να το καταδυναστεύουν, διδάξτε στο παιδί να τις σημειώνει.  Μπορεί να έχει μια λίστα για όσα πρέπει να γίνουν άμεσα μέσα στη μέρα και δημιουργήσει και μια μεγαλύτερη λίστα για όσα έχει να κάνει μέσα στην εβδομάδα.  Έτσι θα μειωθεί το στρες και το άγχος του και θα ελευθερωθεί η σκέψη του, οπότε θα είναι πιο εύκολο να συγκεντρώνεται.

 

Ένοχος #5 Στρες

Το στρες ευθύνεται για πάρα πολλά ψυχολογικά και σωματικά συμπτώματα και προβλήματα.  Είναι φυσικό όταν το παιδί αισθάνεται ότι έχει να διαχειριστεί πολλά πράγματα ταυτόχρονα να μη μπορεί να συγκεντρωθεί στο καθένα από αυτά και τελικά να αγχώνεται και να διασπάται η προσοχή του.  Το στρες δημιουργεί πονοκεφάλους, μυικούς πόνους, πονόκοιλο, κλπ, με αποτέλεσμα η σωματική δυσφορία επίσης να μην επιτρέπει την πνευματική συγκέντρωση.

Λύση

Διδάξτε στο παιδί να διαχειρίζεστε το στρες του!  Απλές ασκήσεις χαλάρωσης, βαθιές διαφραγματικές αναπνοές, θετικός και αισιόδοξος εσωτερικός μονόλογος (πχ, «ναι, έχω πολλά να κάνω αλλά έχω καλή οργάνωση και χρόνο μπροστά μου, οπότε θα τα καταφέρω», αντί για το αρνητικό «έχω πολλά να κάνω, να δεις που δε θα τα καταφέρω»).

 

Ένοχος #6 Κούραση

Η κούραση, σωματική ή ψυχική, έχει την κακή συνήθεια να μη μας αφήνει να συγκεντρωθούμε!  Αυτό επίσης είναι ιδιαίτερα έντονο στα παιδιά, γι’ αυτό και δεν είναι καλή ιδέα για ένα παιδί να διαβάζει έχοντας ξενυχτήσει ή χωρίς διαλείμματα.  Ειδικά η έλλειψη ύπνου έχει άμεσες αρνητικές συνέπειες στην ικανότητα συγκέντρωσης και στη βραχύχρονη μνήμη.

Λύση

Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να ξεκουραστεί.  Αντί να το πιέσετε για να συγκεντρωθεί όταν είναι κουρασμένο, είναι προτιμότερο να το αφήσετε να κοιμηθεί ή να κάνει ένα σοβαρό διάλειμμα και να επιστρέψει αργότερα, ξεκούραστο, σε αυτό που έχει να κάνει.

 

Ένοχος #7 Πείνα

Ξέρετε την παροιμία που λέει «νηστικό αρκούδι δε χορεύει;».  Αυτό ισχύει και για τον εγκέφαλο!  Όταν πεινάμε, δε μπορούμε να συγκεντρωθούμε.  Έτσι, αν λείπουν τα «καύσιμα», πχ με τη μορφή πρωινού, θα δυσκολευτεί το παιδί που δεν έφαγε πρωινό στην προσοχή και τη συγκέντρωση.

Λύση

Κάνετε το πρωινό γεύμα υγιεινή καθημερινή συνήθεια.  Διδάξτε στο παιδί να πίνει πολύ νερό και να έχει μαζί του στο σχολείο ένα θρεπτικό κολατσιό, που θα του προσφέρει ενέργεια και τόνωση.

 

Θα χαρώ να ακούσω τις απόψεις σας και να κουβεντιάσουμε στο http://anelanda.gr/liza/epikoinwnia/

Θυμηθείτε επίσης να επισκεφθείτε την επαγγελματική μου σελίδα  στο Facebook

https://www.facebook.com/lvarvogli και να κάνετε like!

Διαλέξτε Αγάπη, Ηρεμία, Χαρά!

Δρ Λίζα

Ψυχολόγος- Συγγραφέας Παιδικών Βιβλίων

Μοιραστείτε το...