Πώς νοιώθει το παιδί με ΔΕΠ-Υ, το Πάσχα
Μετά το Πάσχα, τα παιδιά χρειάζονται αρκετό διάλογο για να συνειδητοποιήσουν όσα ένιωσαν αυτές τις γιορτές. Μόνο έτσι, αργότερα, θα μπορέσουν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.
Ειδικά τα παιδιά με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής (ΔΕΠ-Υ) εμφανίζουν αστάθεια στο συναίσθημα – στο θυμό ή στον ενθουσιασμό τους. Δύσκολο είναι λοιπόν, να διευκρινίσουν κάποιο ή κάτι που ένοιωσαν τις προηγούμενες μέρες. Συνήθως οι διαταραχές της διάθεσης μπλέκουν με τη δυσκολία που αναφέραμε και συμπληρώνονται με την απογοήτευση λόγω των συμπτωμάτων της ΔΕΠ-Υ.
Το παιδί χαίρεται με τη γιορτινή λαμπάδα, και μετά απογοητεύεται όταν την κινήσει απότομα και σπάσει! Το παιδί λυπάται που δεν το εμπιστεύονται οι γονείς του να γυρίζει το αρνί στη σούβλα. Το παιδί με ΔΕΠ-Υ δεν βρίσκει φίλους να παίξει τώρα, την περίοδο των διακοπών, μένει μόνο και ακυρώνεται συναισθηματικά.
Έχει αποδειχτεί ότι τα παραπάνω συναισθηματικά συμπτώματα στη ΔΕΠ-Υ προκαλούν κλινικά σημαντικές βλάβες. Δεν υπάρχει συναίνεση ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα οριστούν αυτά τα κατασκευάσματα. Συνολικά αποδεικνύεται πως
- η γονεϊκή αγάπη στο παιδί (με αγκαλιά),
- η διευκρίνιση και η αποδοχή των δυσκολιών (μιλώντας),
- η ανάδειξη των συναισθηματικών χαρισμάτων του (με συγκεκριμένη αναφορά τους),
- η παρότρυνση για την ενδυνάμωση στην προσπάθεια διαχείρισης των συμπτωμάτων (με θαυμασμό, με αναφορά το στενό κοινωνικό περίγυρο, με την αναφορά «κι εγώ….»)
- με επιβράβευση
- με αποσιώπηση της ΔΕΠ-Υ και απόδοση της δυσκολίας, μόνο στην εφηβεία, (με σίγουρη φωνή) ώστε να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση.
Στις λίγες μέρες που μένουν, μέχρι το άνοιγμα των σχολείων, ανακαλώντας τις αναμνήσεις από τα γεγονότα του Πάσχα, αποσιωπείστε ό,τι κακό έκανε, θαυμάστε το παιδί σας, προτείνετέ του να κάνει κάτι που σίγουρα θα το καταφέρει, διαβεβαιώστε του πόσο ενθουσιάστηκαν οι φίλοι που είσασταν μαζί και υπενθυμήστε ό,τι καλό και επιτυχημένο έκανε!