ΟΧΙ ΦΑΡΜΑΚΑ αλλά ‘‘παιχνίδια’’ στο παιδί με ΔΕΠ-Υ
Στην Αμερική συνταγογραφούν φαρμακευτική αγωγή στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητα). Τώρα δίνουν φάρμακα και στην Ελλάδα.
Η ΔΕΠ-Υ οριοθετήθηκε πριν από δέκα περίπου χρόνια και από τότε εντατικοποιήθηκε η σχετική έρευνα – ξεκίνησε στις ΗΠΑ, στην Ελλάδα, στην Αγγλία, στο Βέλγιο. Στην αρχή, θεωρήθηκε αναγκαίο να λαμβάνουν φάρμακα κατασταλτικά οι έχοντες ΔΕΠ-Υ, ασχέτως της ηλικίας τους, προκειμένου να ακολουθούν πορεία διαχείρισης. Σύγχρονες έρευνες ανακοινώνουν τα αρνητικά συμπτώματα αυτού του τρόπου παρέμβασης που είναι: υποτονικότητα του παιδιού, καρδιολογικές παθήσεις, νεφρική ανεπάρκεια, και άλλα.
Ποιος υπεύθυνος γονιός θα εξακολουθήσει να δίνει στο παιδί του φάρμακα αφού υπάρχουν καθαρές παράπλευρες απώλειες; Η επιστημονική ενημέρωση με φανερά αποτελέσματα βεβαιώνει ότι η παροχή φαρμάκων είναι εύκολος τρόπος παρέμβασης, αλλά διαρκεί μόνο την περίοδο της χρήσης και συνήθως έχει πολλές αρνητικές συνέπειες. Η συμπεριφοριστική παρέμβαση και οι στρατηγικές συμπεριφοράς από τον ειδικό και τους γονείς είναι αποτελεσματικές, με διάρκεια ζωής και χωρίς παρενέργειες.
Αναλυτικότερα, διαπιστώθηκε ότι η ωφέλιμη και ουσιαστική παρέμβαση στο παιδί με ΔΕΠ-Υ είναι η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ γιατί
- μία δόση φαρμάκου αντιστοιχεί σε τρεις συνεδρίες του παιδιού με εξειδικευμένο ψυχοπαιδαγωγό ή αναπτυξιολόγο,
- το παιδί πρέπει να επισκέπτεται τον Ειδικό δύο φορές εβδομαδιαία, με σταθερότητα,
- οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται σχετικά με τη ΔΕΠ-Υ,
- οι γονείς, με την καθοδήγηση του Ειδικού, πρέπει να «παίζουν» ένα «συγκεκριμένο παιχνίδι» με το παιδί, κάθε εβδομάδα,
- η ηλικία των τεσσάρων ετών είναι ιδανική για την έναρξη της έγκαιρης παρέμβασης. Τα συμπτώματα μειώνονται σταδιακά κατά 80%,
- ο Ειδικός και ο γονιός και ο δάσκαλος οφείλουν να θέτουν όρια στο παιδί με ΔΕΠ-Υ γιατί εκείνο έχει σημαντική δυσκολία. Υπάρχουν video-games που δρουν εκπαιδευτικά, με καλό αποτέλεσμα. Προσοχή όμως στη διάρκεια του παιχνιδιου -να μην υπερβαίνει τα 20 λεπτά, και
- η -Β-, η διαδικτυακή πλατφόρμα αξιολόγησης της συμπεριφοράς, αξιολογεί το κάθε παιδί σχετικά με τις αντιδράσεις του -λειτουργεί σαν να υπάρχει ο Ειδικός μέσα από το σπίτι τής οικογένειας.
Οι στρατηγικές που αναφέρθηκαν αποδίδουν όταν συνοδεύονται από αγάπη, φροντίδα, σωστή διατροφή και ενδυναίσθηση, για χάρη του χαρισματικού παιδιού με ΔΕΠ-Υ. Ποιος τολμά να το αρνηθεί;