Τι ΔΕΝ είναι ΔΕΠ-Υ

Γράφει η Μαριάννα Λαγουμίδη

Πρόεδρος i-paidi, ψυχοπαιδαγωγός London University

Ο όρος ΔΕΠ-Υ σημαίνει «Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητα».

Η ΔΕΠ-Υ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, από τη στιγμή της γέννησης, που επηρεάζει το 9-12% των παιδιών και των εφήβων και το 4% των ενηλίκων, άσχετα από την εθνική, φυλετική, φύλου ή κοινωνικοοικονομική καταγωγή στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο (Clark, Carr-Fanning, & Norris, 2011). Τα περισσότερα από αυτά τα άτομα είναι χαρισματικά με άνω του μέσου όρου Δείκτη Νοημοσύνης.

Η ΔΕΠ-Υ είναι μια ιατρική ετικέτα που χορηγείται σε άτομα που αντιμετωπίζουν χρόνιες και συχνά εξουθενωτικές δυσκολίες λόγω συμπτωμάτων υπερκινητικότητας, παρορμητικότητας και / ή απροσεξίας. Αυτά τα συμπτώματα οφείλονται σε μια αναπτυξιακή, και πολύ κληρονομική, κατάσταση που οδηγεί σε άτυπη λειτουργία του εγκεφάλου (Barkley, 1998).

Ο Brown, 2006, και ο Gordon, 2019, παρουσίασαν ουσιαστικές έρευνες των παιδιών και των νέων. Ως εκ τούτου, υπάρχουν άφθονες ενδείξεις τόσο από τις επιστημονικές συμπεριφορές όσο και από τις βιολογικές επιστήμες που υποστηρίζουν την αποδοχή της ΔΕΠ-Υ ως διάγνωση. Τα αθροιστικά ερευνητικά στοιχεία και οι κλινικές παρατηρήσεις που εκτείνονται σε περισσότερους από δύο αιώνες, και δημοσιεύθηκαν ακαδημαϊκές και ιατρικές εργασίες που αριθμούν τις πολλές χιλιάδες, υποστηρίζουν τη νομιμότητά της ως έγκυρη διάγνωση (Barkley, 2006, 2010; Brown, 2006; Clark, Carr-Fanning, & Norris, 2011; Fitzgerald, Belgrove, Gill, 2007; Selkowitz, 2004).

ΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ;

Η ΔΕΠ-Υ δεν είναι αποτέλεσμα κακής γονικής μέριμνας, κακοποίησης ή παραμέλησης, ούτε οφείλεται σε έλλειψη κινήτρων ή θέλησης, εγωισμού ή τεμπελιάς και σίγουρα δεν προκαλείται από χαμηλή νοημοσύνη. Παρόλα αυτά, αυτά τα ζητήματα μπορούν επίσης να υπάρχουν, επηρεάζοντάς την αλλά όχι προκαλώντας την.

Η ΔΕΠ-Υ δεν είναι ίδια σε όλα τα παιδιά και τους εφήβους. Συμπεριφορές διαφορετικές από κάθε παιδί προκαλούν ένα βασικό ζήτημα αμφισβήτησης για τις συμπεριφορές τύπου ΔΕΠ-Υ. Έτσι, υπάρχει δυσκολία στη διάκριση «παθολογικού» και «φυσιολογικού».

Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν στιγμές που όλοι (άντρας, γυναίκα ή παιδί) δεν φαίνεται να δίνουν προσοχή και εύκολα αποσπούν την προσοχή και ενοχλούνται από την παραμικρή αλλαγή του θορύβου ή της κίνησης, αλλά αυτό δεν είναι επαρκής απόδειξη της διαταραχής. Όπως για παράδειγμα, υπάρχουν στιγμές στη ζωή όλων των ανθρώπων που αισθάνονται απελπισία και απογοήτευση, ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υποφέρουν από κλινική κατάθλιψη, ούτε σημαίνει ότι δεν υπάρχει κατάθλιψη.

Είναι επίσης αναμφισβήτητη αλήθεια ότι στη ζωή τους, τα περισσότερα παιδιά θα έχουν κάποια κακή συμπεριφορά προς τους άλλους ή τους ίδιους. Μάλιστα στα νήπια θεωρείται υγιής και απαραίτητο για την ανάπτυξη της αυτονομίας και της αυτο-ταυτότητάς τους.

Ωστόσο, είναι εξίσου αλήθεια ότι τα παιδιά δεν παρουσιάζουν συμπεριφορές με την ίδια ένταση, διάρκεια και χρονικότητα όπως παρατηρείται σε άτομα με ΔΕΠ-Υ. Το πιο σημαντικό, ενώ η διαταραχή της συμπεριφοράς μπορεί να είναι σύμπτωμα της ΔΕΠ-Υ, δεν είναι ούτε επαρκής ούτε απαραίτητη για τη διάγνωση.

Άλλα συμπτώματα

1)Πώς μπορείτε να καταλάβετε εάν κάποιος έχει ΔΕΠ-Υ;

2)Πώς μοιάζει ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ;

3)Πώς ξέρετε ότι ο έφηβος έχει ΔΕΠ-Υ και όχι κάτι άλλο;

Αυτές δεν είναι εύκολες ερωτήσεις να απαντηθούν και πολλά προφίλ ΔΕΠ-Υ έχουν προταθεί όλα αυτά τα χρόνια.

Απρόσεκτα άτομα άλλοτε εμφανίζονται «συντονισμένα» άλλοτε με ονειροπόληση, και άλλοτε φαίνεται να δεν ακούνε ακόμη και όταν μιλούν απευθείας,, δυσκολεύονται να επικεντρωθούν σε ένα πράγμα και αποσπάται εύκολα η προσοχή. Μπορούν συχνά να εναλλάσσονται μεταξύ των δραστηριοτήτων γρήγορα χωρίς να τις ολοκληρώνουν και να μην δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στις λεπτομέρειες. Προσποιούνται δε ότι δεν ενδιαφέρονται για την κοινωνική αποδοχή.

Μερικά τέτοια άτομα είναι διαρκώς αποδιοργανωμένα και ξεχασμένα, χάνουν πράγματα, δεν θυμούνται την κατεύθυνση και καθυστερούν χρονικά στα ραντεβού. Τα προβλήματα με την εστίαση της προσοχής και την οργάνωση σκέψεων σημαίνει ότι μπορεί να έχουν προβλήματα επεξεργασίας πληροφοριών με την ίδια ταχύτητα και ακρίβεια με άλλα (APA, 2001; Brown, 2006; Barkley, 2006; WHO, 1994).

Η ΔΕΠ-Υ έχει ποικίλα χαρακτηριστικά – η διάγνωση και η παρέμβαση απαιτεί εξειδικευμένο στη ΔΕΠ-Υ επιστήμονα! Η Επιστημονική Οικογένεια i-paidi, πιστοποιημένο Δίκτυο με παγκόσμιο κύρος, σας ενημερώνει για ό,τι σχετικό με τη Διάσπαση Προσοχής χρειαστείτε!

Απόσπασμα από τον Viljo Wilding 2020

Μοιραστείτε το...