Διακοπές με παιδιά με ΔΕΠ-Υ !

Γράφει η εθελόντρια Ελευθερία Δημητροπούλου
Επιστημονική επιμέλεια από τη Μαριάννα Λαγουμίδη,
Πρόεδρος i-paidi,
Ψυχοπαιδαγωγός, ΔΕΠ–Υ LONDON UNIVERSITY, ΕΚΠΑ

Πλησιάζοντας σιγά σιγά στις καλοκαιρινές μας διακοπές, σίγουρα οι σκέψεις μας είναι ιδιαίτερα έντονες όταν έχουμε να διαχειριστούμε παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα. Καθώς ο μεγαλύτερος σύμμαχος μας, το σχολείο, παίρνει «διάλειμμα», τα συμπτώματα των παιδιών και η διαχείριση τους «περνούν» αποκλειστικά από τα χέρια μας.

Πώς διαχειριζόμαστε τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ;

Είναι πολύ σημαντικό να βρισκόμαστε δίπλα στα παιδιά μας, ειδικότερα μετά από τις επιπτώσεις της πανδημίας, που έχουν αλλάξει την ζωή όλων μας. Οι  κανόνες που οφείλουμε να επιβάλουμε σαν γονείς στα παιδιά μας είναι η πιο σημαντική οδηγία. Καθόμαστε με τα παιδιά μας, όλη η οικογένεια μαζί συζητά και μιλά ανοιχτά για τα συναισθηματία της. Οι γονείς βάζουν όρια στις συμπεριφορές είτε αυτές πρόκειται να περιορίζονται εντός σπιτιού (υποχρεώσεις παιδιών, συμπεριφορά προς τα αδέρφια, διαχείριση χρόνου μπροστά στον υπολογιστή), είτε όταν πρόκειται για το παιχνίδι και τα μπάνια στην παραλία.

Τα δεύτερο βήμα για «ειρηνικές» διακοπές αποτελούν οι ανταμοιβές των παιδιών και οι συνέπειες των πράξεων τους όταν ξεπερνούν τα όρια. Είμαστε δεκτικοί στα λάθη των παιδιών μας και επικεντρωνόμαστε στην επιβράβευση. Εστιάζουμε στα θετικά, τους εξηγούμε τι δεν πρέπει να συνεχίζουν να κάνουν, και τα παροτρύνουμε να παίρνουν πρωτοβουλίες. Δεν ενοχοποιούμε τα παιδιά μας, και δίνουμε σημασία στις ικανότητές τους. Για παράδειγμα λέμε, « Ξέρω ότι λυπήθηκες που κατέστρεψες το καστράκι από άμμο του αδερφού σου. Είδα ότι ζήτησες συγγνώμη. Αφού λοιπόν ξέρω πόσο καλός είσαι στο αν δίνεις οδηγίες και να συνεργάζεσαι, πήγαινε βοήθησε τον να φτιάξετε ένα από την αρχή».

Η οργάνωση χώρου και χρόνου από το παιδί, το βοηθάει να διαχειριστεί τα συμπτώματά του. Ο ρόλος των γονέων είναι να δημιουργήσουν διάφορα κουτιά αποθήκευσης για να τακτοποιεί μόνο του το παιδί τα παιχνίδια του. Η χρήση διαφορετικών χρωμάτων ή σχημάτων στα κουτιά θα το βοηθήσει να οργανώσει τη σκέψη του. Επίσης, αφού φτιάχνουμε ένα κοινό εβδομαδιαίο πρόγραμμα, παροτρύνουμε τα παιδιά μας να βρίσκονται σε εγρήγορση. Τους υπενθυμίζουμε βαθμιαία τη βόλτα, το παιχνίδι ή την συνάντηση με τον παππού και τη γιαγιά πριν τρεις ώρες, μετά πριν δύο ώρες και τέλος πριν μία ώρα. Του δίνουμε έτσι την ευκαιρία να δομήσει τις ασχολίες του μέσα στην ημέρα και να είναι πιστός στο πρόγραμμα του.

Διαφορετικά βοηθητικά παιχνίδια και δραστηριότητες δεν πρέπει να λείπουν από το πρόγραμμα. Το βιβλίο της Μαριάννας Λαγουμίδη «Έλα να παίξουμε μαζί», κρύβει μια πληθώρα δραστηριοτήτων τόσο για το παιδί όσο και για τους ίδιους τους γονείς. Το «παιχνίδι της σιωπής» και το «Ζωγραφίζω ό,τι νιώθω» είναι δύο πολυαγαπημένα παιχνίδια που έχει παρουσιάσει παλιότερα το i-paidi.gr, που όχι μόνο βοηθούν το παιδί να διαχειριστεί τα συμπτώματά του αλλά συντελεί και στην ενδυνάμωση των σχέσεων ανάμεσα σε όλα τα μέλη της οικογένειας.

 

Όσοι γονείς αντιμετωπίζετε παρόμοιες δυσκολίες, μπορείτε να απευθυνθείτε στα 2106778528, 6932611200, info@ipaidi.gr και θα λάβετε άμεσα την στήριξη και τις απαντήσεις που χρειάζεστε από τους επιστήμονες που συμμετέχουν στην ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ipaidi.

Μοιραστείτε το...