Ποια είναι η σχέση των παιδιών με  ΔΕΠ-Υ και τον σχολικό εκφοβισμό;

Διεθνείς έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά με Ελλειμματική Προσοχή και Υπερκινητικότητα, ΔΕΠ-Υ και ιδιαίτερα τα κορίτσια, έχουν περισσότερες πιθανότητες να πέσουν θύματα βίας συναισθηματικής, λεκτικής και σωματικής.  Την ίδια στιγμή, γονείς και εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι αυτά τα παιδιά είναι οι «ταραχοποιοί» της τάξης, οι σκανταλιάρηδες και οι άτακτοι χαρακτήρες που προκαλούν προβλήματα στις σχέσεις με τους συμμαθητές τους.

Παιδιά με ΔΕΠ-Υ: Θύματα ή θύτες;

Αν και τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ βρίσκονται ήδη σε πολύ δύσκολη θέση λόγω της σύγχυσης των συναισθημάτων τους και της ανικανότητας τους να ανταπεξέλθουν στις απαραίτητες κοινωνικές απαιτήσεις, δεν είναι το μόνο. Εμπόδιο στέκονται οι καθημερινοί καβγάδες, η ανεξέλεγκτη αντίδραση, και η λιγοστή ικανότητας να ακολουθήσουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, εμφανίζονται ως άτομα με υψηλό κίνδυνο να εκβιάσουν ή να εκφοβήσουν τους συμμαθητές. Τι όμως πραγματικά συμβαίνει;

Τι αδυνατούμε να καταλάβουμε;

Οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι τα συμπτώματα των παιδιών με Υπερκινητικότητα μας κάνουν καθημερινά να παραποιούμε τα γεγονότα. Αδιαμφισβήτητα «θολώνει το τοπίο» η εικόνα ενός παιδιού που διασπάται εύκολα, δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες, δεν ολοκληρώνει τα βήματα που του έχουν υπαγορευθεί και έχει διακυμάνσεις στην διάθεσή του.

Ως γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να είμαστε αμερόληπτοι. Οφείλουμε να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά, να σταθούμε δίπλα τους και να τα πλησιάζουμε ακούγοντάς τα ενεργητικά. Μόλις νιώσουν ασφάλεια εύκολα μας εμπιστεύονται και μοιράζονται μαζί μας ό,τι πραγματικά τους απασχολεί.

Πρέπει  επιτέλους να συνειδητοποιήσουμε ότι τα παιδιά δεν έχουν ευθύνη για τις δυσκολίες στη συμπεριφορά τους -δεν έχουν ευθύνη.

Μόνο ένα περιβάλλον ενσυναισθητικό και υποστηρικτικό χωρίς προκαταλήψεις και αποκλεισμούς βοηθάει τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ.  Χωρίς βία και εκφοβισμό, ξεπερνούν τις δυσκολίες τους και να θέτουν τα θεμέλια για υγιείς σχέσεις.

Ελευθερία Δημητροπούλου

Αναφορές

WIENER, J. (2009). PEER VICTIMIZATION IN CHILDREN WITH ATTENTION-DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER. Psychology in the Schools.

Μοιραστείτε το...