Κορίτσια και ΔΕΠ-Υ: 9-στοιχεία διάγνωσης
Το λανθασμένο πρότυπο για το κορίτσι (ήρεμο, λιγομίλητο) και η έλλειψη γνώσης από δασκάλους και επαγγελματίες υγείας σχετικά με την παρουσίαση της ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητα) στις γυναίκες, σημαίνει ότι μπορούν να υπάρξει ελλειπής διάγνωση μέχρι την ενηλικίωση. Οι Sciutto, Nolfi και Bluhm (2004) διαπίστωσαν ότι οι δάσκαλοι παραπέμπουν συχνότερα περισσότερα αγόρια παρά κορίτσια για θεραπεία για ΔΕΠ-Υ, ακόμη και όταν παρουσιάζουν ανάλογα-ίσα επίπεδα συμπτωμάτων.
Διαφέρουν τα χαρακτηριστικά στα κορίτσια συγκριτικά με τα αγόρια! Το κοριτσάκι με ΔΕΠ-Υ σηνήθως είναι ντροπαλό, μοναχικό, παθητικό και ίσως παχουλό! Το κοριτσάκι με ΔΕΠ-Υ αξιολογείται σπανιότερα γι’ αυτό πολλές ενήλικες γυναίκες λένε: «Έχασα τα παιδικά μου χρόνια γιατί κανείς δεν πρόσεχε την ιδιαιτερότητά μου! Δεν έπαιζα με τα άλλα παιδιά γιατί δεν μπορούσα να ακολουθήσω τους κανόνες! Άγχος, αϋπνία, ντροπή και ανασφάλεια με είχανε τυραννήσει».
Οι εκτιμήσεις για την παιδική ΔΕΠ-Υ κυμαίνονται μεταξύ 9% και 12%. Η πορεία προς την ενηλικίωση δεν φαίνεται να είναι διαφορετική σε άνδρες ή γυναίκες με ΔΕΠ-Υ. Μια πρόσφατη ανασκόπηση έδειξε ότι περίπου το 80% των παιδιών εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις που μπορούν να επηρεάσουν την καθημερινή λειτουργία. Συνήθως η διάγνωση στις γυναίκες συμβαίνει μόλις διαγνωστεί το παιδί τους, λόγω της κληρονομικότητας.
Μερικά σημάδια ενδεικτικά στα κορίτσι με ΔΕΠ-Υ είναι:
(Επειδή συνυπολογίζονται και άλλοι παράγοντες, προτείνουμε η διάγνωση να γίνεται μόνο από το Θεραπευτή)
1. Ξεκινάει κάτι μα δεν το τελειώνει – μετά νοιώθει τύψεις.
2. Προσπαθεί περισσότερο από ότι χρειάζεται γιατί δεν μπορεί να εκτιμήσει τις ανάγκες τού στόχου της.
3. Ενθουσιάζεται, συμφωνεί να αρχίσει μα μπλοκάρει λόγω των (1) και (2)/
4. Διακόπτει συχνά λόγω θορύβων και ξεκινά από την αρχή.
5. Διακόπτει συχνά γιατί έχει ανάγκη να κινήσει τα χέρια της ή τα δάχτυλά της.
6. Λαμβάνει πληροφορίες, ενημέρωση, εκπαίδευση μα όλα μένουν μπερδεμένα στο μυαλό της.
7. Δεν έχει αίσθηση του χρόνου.
8. Οι άνθρωποι γύρω της νομίζουν ότι δεν είναι πολύ ικανή ή έξυπνη ή την θεωρούν αγενή επειδή τους διακόπτει.
9. Έχει μειωμένη αυτοεκτίμηση και αυτογνωσία.
Καθοριστική σημασία έχει η έγκαιρη αξιολόγηση και η παρέμβαση, από την ηλικία των 5 ετών! Υπάρχουν τρόποι διαχείρισης, υπάρχουν τρόποι ουσιαστικής μείωσης στις δυσκολίες από τη ΔΕΠ-Υ. Τολμήστε το, γονείς!!!