i-paidiΚεντρικήΣχολείο

Κλασική Εκπαίδευση για τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητα, ΔΕΠ-Υ;

Γράφει η εθελόντρια Ελευθερία Δημητροπούλου
Επιστημονική επιμέλεια από τη Μαριάννα Λαγουμίδη,
Πρόεδρος i-paidi,
Ψυχοπαιδαγωγός, ΔΕΠ–Υ LONDON UNIVERSITY, ΕΚΠΑ

 

Ένας τρόπος για να βρεθούμε πιο κοντά στο δημιουργικό παιδί & έφηβο με ΔΕΠ-Υ, είναι να προσπαθήσουμε να γνωρίζουμε τι λειτουργεί με εκείνα και τα συμπτώματα τους και τι όχι.

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά και θεμελιώδη ζητήματα που πρέπει να καταλάβουμε για αυτά τα παιδιά είναι ότι ο κλασσικός τρόπος εκπαίδευσης δεν λειτουργεί. Οι κλασικοί κανόνες στα πλαίσια της τάξης, ο κλασικός τρόπος μάθησης και αποστήθισης, οι τιμωρίες, και η αυστηρότητα με την οποία θεσπίζονται τα όρια μάλλον ολέθρια αποτελέσματα έχουν παρά βοηθητικά.

Τα παιδιά που βασανίζονται από παρορμητικότητα, έλλειψη συγκέντρωσης και προσοχής, αυξημένη επιθετικότητα χρειάζονται έναν πιο εναλλακτικό τρόπο εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα:

  • Χρησιμοποιούμε απλοποιημένες οδηγίες. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ δεν μπορούν να συντονιστούν τόσο εύκολα με πολύπλοκες οδηγίες και πολλαπλά συνεχόμενα βήματα. Για να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση και την αποτελεσματικότητά τους χωρίζουμε σε μικρότερα κομμάτια τις οδηγίες. Χρησιμοποιούμε απλές λέξεις.
  • Εντάσσουμε το μαθητή σε πρόγραμμα εναλλακτικής εκπαίδευσης. Μέσω συγκεκριμένου τρόπου μάθησης στο θέατρο, στη γυμναστική ή στο χορό, αυτενεργεί και διαπρέπει.
  • Επιλέγουμε να βρίσκονται πιο κοντά στην έδρα του καθηγητή οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ. Επιδιώκουμε να έχουμε συχνή οπτική επαφή μαζί τους. Βοηθάμε και επαναλαμβάνουμε τις οδηγίες διακριτικά όπου το χρειάζονται. Επιδιώκουμε να κάνουν διαλείμματα. Π.χ. να καθαρίσουν τον πίνακα ή να πετάξουν τα σκουπίδια στον κάδο.
  • Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να δοκιμάζουν. Δεν ξεχνάμε ότι όταν χτίσουμε ένα δομημένο περιβάλλον τα μικρά δεπάκια μπορούν πιο εύκολα να οργανωθούν. Δεν ξεχνάμε να επιβραβεύουμε τις συμπεριφορές τους που συνάδουν με τους κανόνες της τάξης. Δεν επιμένουμε στις παρεκκλίσεις, διατηρούμε χαμηλούς τόνους φωνής και επαναλαμβάνουμε τους κανόνες όπου το χρειάζονται.
  • Εντάσσουμε το παιδί ή τον έφηβο σε ομάδες εργασίας. Στην ίδια ομάδα βρίσκονται παιδιά με ίδιες ικανότητες και δεξιότητες και κάποια πιο ανεπτυγμένα. Βρισκόμαστε δίπλα στην ομάδα και βοηθάμε να διευκολυνθούν οι δυσκολίες που προκύπτουν στην επικοινωνία.

Σε ένα πιο εναλλακτικό περιβάλλον εκπαίδευσης τα δημιουργικά δεπάκια έχουν περισσότερες ευκαιρίες να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να καταφέρουν να μάθουν αποδοτικά. Ο κλασικός τρόπος εκπαίδευσης δημιουργεί διάφορα εμπόδια που τροφοδοτεί τις δυσκολίες των παιδιών και δεν τα αφήνει να αναπτυχθούν. Ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί να τα βοηθήσουμε.

Μια πρώτη επαφή με το πιστοποιημένο Δίκτυο του i-paidi, θα σας καθοδηγήσει σε όλες σας τις απορίες. Ας επικοινωνήστε στο 2106778528 και στο info@i-paidi.gr !

Share this...