i-paidiΔΕΠ-ΥΚεντρική

Το δεπάκι Δεν μαθαίνει με την ποινή ή τη συμβουλή

Γράφει η Μαριάννα Λαγουμίδη
Πρόεδρος
Ψυχοπαιδαγωγός ΔΕΠ-Υ UCL, ΕΚΠΑ
Συγγραφέας

Κάποια παιδιά σπάνε, βρίζουν, αγνοούν, κινούνται σαν σβούρα, «πετάγονται» στη συζήτηση, δεν αγαπούν τον εαυτό τους ή είναι συνεχώς αφηρημένα. Αυτά τα παιδιά έχουν χαρακτηριστικά της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας, ΔΕΠ-Υ, της συχνότερης διαταραχής. Όσες φορές κι αν τιμωρηθούν, θα επαναλάβουν την «σκανταλιά», τα δημιουργικά μας δεπάκια.

Φταίνε οι γονείς;
Φταίει το σχολείο;
Φταίνε οι φίλοι;
Φταίνε οι νευροδιαβιβαστές;

Οι έρευνες δίνουν ακόμη συγκεχυμένα αποτελέσματα. Εκεί που τείνουν να συμφωνήσουν είναι στα γενετήσια αίτια με το DNA  και στην ενίσχυση ή όχι του περιβάλλοντος ( https://doi.org/10.1162%2Fnetn_a_00083 ). Όλοι οι επιστήμονες συμφωνούν στη μοναδική ανάγκη εναλλακτικής διδασκαλίας με εξατομικευμένη μεθοδολογία, στην απουσία της έντασης, της ακύρωσης και της ποινής.

Στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχει  συννοσηρότητα, δηλαδή υπάρχουν και άλλες διαταραχές που προκαλούν το υπάρχον αποτέλεσμα: ίσως άγχος ή δυσλεξία ή εναντίωση ή asperger ή κατάθλιψη ή λεπτή κινητικότητα.

Η αγχώδης καθημερινότητα των γονιών λόγω της συμπεριφοράς του παιδιού οδηγεί σε αντιπαράθεση μεταξύ τους, σε εντάσεις και τελικά σε ποινή στο παιδί, εξελικτικά αυστηρότερη αλλά και στο διαζύγιό τους (https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Bagwell+CL%2C+Molina+BS%2C+Pelham+WE+Jr%2C+Hoza+B.+Attentiondeficit+hyperactivity+disorder+and+problems+in+peer+relations%3A+predictions+from+childhood+to+adolescence.+J+Am+Acad+Child+Adolesc+Psychiatry+2001%3B40%3A1285%E2%80%9392 ).

Κι αν οι γονείς τιμωρήσουν το παιδί, θα εκπαιδευτεί; Όχι. Γιατί το παιδί δεν είναι ανυπάκουο αλλά έχει δυσκολία νευροαναπτυξιακή, τη ΔΕΠ-Υ, γι’ αυτό και αντιδρά με τον τρόπο αυτό. Και γιατί συνηθίζει την ποινή και τελικά δεν ακολουθεί η συμμόρφωση.   Μόνο η συγκεκριμένη παρέμβαση, από εξειδικευμένο θεραπευτή, θα τροποποιήσει τη συμπεριφορά του μετατρέποντάς την σε πιο συνεργάσιμη, πιο αναμενόμενη. Ειδικά η έγκαιρη παρέμβαση, στις ηλικίες 4 έως 8 έτη, παρέχει ευκολότερα, τα αναμενόμενα αποτελέσματα, άρα λιγότερες δυσκολίες.

Οι γονείς επιβάλλεται να εκπαιδευτούν ανάλογα ώστε το «θεραπευτικό τετράγωνο» παιδί, γονιός, δάσκαλος, θεραπευτής, να οδηγήσει στη μείωση των δυσκολιών και ανάδειξη της προσωπικότητας του παιδιού! Η συμμετοχή στην Ομάδα Αγάπης ipaidi  (εδώ) βοήθησε δεκάδες γονείς να αποκτήσει το δημιουργικό δεπάκι τους, στον αναμενόμενο στόχο της ψυχικής υγείας.

Share this...