i-paidiΔΕΠ-ΥΚεντρική

Τι να σπουδάσει το παιδί μου;

Γράφει η Νανά Τσουμάκη
Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας

Οι επιλογές του εκπαιδευτικού συστήματος είναι πολλές, όμως, κάθε νέος και νέα, που καλείται να πάρει μία τόσο σημαντική απόφαση, έχει μοναδικές κλίσεις και ταλέντα. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός αποτελεί μια αναγκαιότητα στην εποχή μας λόγω του μεγάλου αριθμού των πανεπιστημιακών σχολών και των ιδιωτικών κολεγίων, της ελλιπούς ενημέρωσης για τα προγράμματα σπουδών και της έγκυρης πληροφόρησης σχετικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Πρέπει, λοιπόν, να έχει κανείς ολοκληρωμένη εικόνα του υπάρχοντος εκπαιδευτικού πλαισίου, αλλά και της αγοράς εργασίας, ώστε να επιλέξει τη σταδιοδρομία που του ταιριάζει.

Ένα επάγγελμα που σήμερα «ανθεί» δεν συνεπάγεται επαγγελματική αποκατάσταση αύριο.

Οι ακαδημαϊκές απαιτήσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, από την παρακολούθηση διαλέξεων, την μελέτη πολυσέλιδων βιβλίων, τη συγγραφή εργασιών, μέχρι την αυτόνομη μελέτη και την οργάνωση χρόνου δοκιμάζουν την αντοχή των φοιτητών με ΔΕΠ-Υ ιδιαίτερα στο πρώτος έτος σπουδών. H μετάβαση του παιδιού με ΔΕΠ-Υ από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην τριτοβάθμια είναι μια διαδρομή από την ασφάλεια του σχολείου στο άγνωστο πεδίο του πανεπιστημίου. Είναι όμως και μια μεγάλη ικανοποίηση και επιτυχία για το άτομο με ΔΕΠ-Υ να καταφέρει να περάσει στο πανεπιστήμιο.

Η σωστή επιλογή του τομέα σπουδών είναι απαραίτητο να είναι μέσα στα άμεσα ενδιαφέροντά του και χωρίς μεγάλο όγκο θεωρητικών μαθημάτων. Συζητήστε με το παιδί

  • τι είναι αυτό που του διεγείρει την προσοχή ή την περιέργεια (ενδιαφέρον)
  • ποια είναι τα φυσικά του ταλέντα (ικανότητες)
  • ποιες είναι οι δεξιότητες που έχει αποκτήσει στα σχολικά του χρόνια
  • ποια επαγγέλματα ταιριάζουν με το χαρακτήρα του
  • ποιες είναι οι  επαγγελματικές του αξίες, π.χ. αυτονομία, μόρφωση, κοινωνική προσφορά, υλικές απολαβές.

Βοήθησε το παιδί να καταλάβει ότι μια δουλειά που είναι σύμφωνη με τις αξίες μας, δίνει νόημα στη ζωή μας.

Οι ενήλικες με ΔΕΠ-Υ τείνουν να είναι πολύ επιτυχημένοι επαγγελματίες όταν βρουν αυτό που τους ταιριάζει.  Οι επιχειρηματικότητα είναι ένας κλάδος που τους δίνει ανεξαρτησία και το θάρρος που πρέπει να έχουν τους δίνει κίνητρο να προσπαθούν. Αυτό βεβαια γίνεται μόνο όταν έχουν ένα σύστημα οργάνωσης που τους ταιριάζει και διατηρούν ένα πρόγραμμα. Ο κλάδος των πωλήσεων είναι ένας συνδυασμός της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και της κοινωνικής δεξιότητας. Η ανεξάρτητη εργασία και η δημιουργικότητά τους δίνει αυτοπεποίθηση. Για αυτό το λόγο και ο χώρος της τέχνης είναι αρκετά προσιτός για τα άτομα με ΔΕΠ –Υ αρκεί να έχουν ταλέντο και ενέργεια να μοιραστούν το δημιουργικό τους πνεύμα.

Ένας άλλος τομέας που ενώ είναι απαιτητικός, κρατά το ενδιαφέρον τον παιδιών με ΔΕΠ –Υ είναι ο ιατρικός κλάδος. Η υψηλή ενέργεια, η ποικιλία, οι καλές σχέσεις ασθενών – προσωπικού και οι συνάδελφοι που βοηθούν στη λειτουργία της επιχείρησης μπορούν να συνεισφέρουν θετικά στους ενήλικες με ΔΕΠΥ.
Η στρατιωτική καριέρα απαιτεί δράση, αυστηρή δομή και η σωματική άσκηση και όλα αυτά συνεισφέρουν θετικά σε ενήλικες με ΔΕΠ-Υ. Ο κίνδυνος είναι να αντιδράσουν στην αυστηρή πειθαρχία και τον έλεγχο, τα οποία συνδέονται με την στρατιωτική καριέρα. Αυτό που τους κινεί το ενδιαφέρον είναι η ειδική εκπαίδευση και ο μεγάλος ανταγωνισμός για μια θέση. Αυτά τα επαγγέλματα έχουν δράση και ποικιλία (όπως και του αστυνομικού & του πυροσβέστη) και δίνουν εξουσία που τους κινεί το ενδιαφέρον.

Αν μπορούσαμε να λέγαμε σε μια πρόταση ποια επαγγέλματα ταιριάζουν σε άτομα με ΔΕΠ-Υ είναι αυτά που επιτυγχάνουν καριέρες με δημιουργικότητα, ανεξαρτησία και ποικιλία μέσα στην καθημερινότητα.

 

Share this...