Δυσκολίες στη γραφή στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ.
Η εκμάθηση της δεξιότητας της γραφής είναι μια πρόκληση για όλα τα παιδιά. Ωστόσο, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ φαίνεται να κατακτούν τη συγκεκριμένη δεξιότητα πιο δύσκολα.
Οι έρευνες δείχνουν πολλούς παράγοντες στους οποίους οφείλεται η δυσκολία γραφής στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, όπως η δυσκολία στην επεξεργασία πληροφοριών, η συνύπαρξη δυσγραφίας, οι δυσκολίες στην κίνηση και τον προσανατολισμό. Ας δούμε πώς λειτουργεί το έξυπνο μυαλό τους:
Επεξεργασία Πληροφοριών
Όταν ένα παιδί με ΔΕΠΥ κατακλύζεται από πληροφορίες οι οποίες ξεπερνούν το επίπεδο ερεθισμάτων που μπορεί να επεξεργαστεί, δύσκολα μπορεί να τις βάλει σε τάξη, πόσο μάλλον να τις αποτυπώσει σε μια κόλλα χαρτί. Πολλές φορές εμμένουν στην προσπάθειά τους να γράψουν ένα ευανάγνωστο γραπτό που παραλείπουν λέξεις ή και ολόκληρες προτάσεις, με αποτέλεσμα να μη βγάζουν νόημα τα γραπτά τους.
Ορθογραφία
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ έχουν δυσκολία στη συγκέντρωση και στην οπτική- ακουστική μνήμη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να αυτοματοποιήσουν ορθογραφικούς κανόνες. Σαν αποτέλεσμα, παρουσιάζουν πολλά ορθογραφικά λάθη, παραλείπουν γράμματα ή/και τα αντιστρέφουν. Επίσης, η δεξιότητα της γραφής είναι ένας συνδυασμός κινήσεων μελών του σώματος και ταυτόχρονης επεξεργασίας της γλώσσας. Για ένα παιδί που δυσκολεύεται να παραμείνει συγκεντρωμένο κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ένας τέτοιος συντονισμός τού είναι εξαιρετικά δύσκολος.
Δυσγραφία
Σύμφωνα με έρευνες σε μεγάλο ποσοστό παιδιών με ΔΕΠΥ συνυπάρχει η συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία. Η δυσγραφία να σημειωθεί ότι δεν πρέπει να ταυτίζεται με την κακογραφία η οποία δεν αποτελεί μαθησιακή δυσκολία.
Δυσκολίες στην κίνηση και τον προσανατολισμό
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ δυσκολεύονται στη σύνθετη γραφή αλλά και στην αντιγραφή. Το γραπτό τους σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι ευανάγνωστο, δεν αφήνουν κενά στις λέξεις, ξεκινούν από τη μέση του τετραδίου κτλ. Έρευνα του περιοδικού Journal of Child Neurology αναφέρει πως οι συγκεκριμένες δυσκολίες των παιδιών με ΔΕΠ-Υ οφείλονται σε δυσκολίες στην κίνηση κατά τη γραφή, στον προσανατολισμό και στον συντονισμό.