Η σημασία της λογοθεραπευτικής αξιολόγησης σε ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ
Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση ενός παιδιού με ΔΕΠ-Υ είναι σημαντική, αφενός γιατί η ΔΕΠ-Υ μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο λόγο του παιδιού και αφετέρου γιατί μπορεί να συνυπάρχουν γλωσσικές δυσκολίες.
Η λογοπεδική εκτίμηση συνίστανται στη λήψη ιστορικού για την εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας, καθώς και στη χρήση σταθμισμένων και μη τεστ,για την αξιολόγηση του λόγου.
Αξιολογείται η κατανόηση απλού και σύνθετου λόγου και η ικανότητα του παιδιού να ακολουθήσει λεκτικές οδηγίες. Όσον αφορά στη δομή και στο περιεχόμενο, ελέγχεται η συντακτική δομή, το λεξιλόγιο και η χρήση σύνθετου και οργανωμένου λόγου.Επιπρόσθετα, αξιολογείται η ικανότητα του παιδιού να αναδιηγηθεί μία ιστορία, διατηρώντας τη σωστή χρονολογική σειρά των γεγονότων, παρέχοντας επαρκείς πληροφορίες και παραμένοντας στο θέμα.
Έμφαση δίνεται στην αξιολόγηση των πραγματολογικών δεξιοτήτων του παιδιού με ΔΕΠ-Υ, καθώς σε αυτό το επίπεδο του λόγου παρουσιάζονται οι μεγαλύτερες δυσκολίες. Πιο συγκεκριμένα, αξιολογούνται οι δεξιότητες συζήτησης (έναρξη, διατήρηση, τερματισμός), η βλεμματική επαφή και η εναλλαγή σειράς.
Τέλος, αξιολογείται η ροή της ομιλίας για να διαπιστωθεί εάν υπάρχει γρήγορος ρυθμός ομιλίας και η ποιότητα της φωνής, καθώς λόγω της φωνητικής κατάχρησης μπορεί να παρατηρηθεί βραχνάδα στη φωνή.
Βάσει των ευρημάτων και των πληροφοριών που συλλέγει ο λογοθεραπευτής από την αξιολόγηση, κρίνεται εάν είναι απαραίτητη η λογοθεραπευτική παρέμβαση.
Κουδουμνάκη Εύη, Λογοπεδικός