i-paidiΔΕΠ-ΥΔιαχείρισηΚεντρικήΟικογένειαΣυμβουλές

12 απορίες γονέων και εκπαιδευτικών

Το πιστοποιημένο Δίκτυο i-paidi απαντάμε καθημερινά σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Οι απορίες αφορούν τον ορισμό της ΔΕΠ-Υ, τη διαχείριση του παιδιού με ΔΕΠ-Υ ή συναφών δυσκολιών και την οργάνωση της οικογένειας του που ζει αυτό το δημιουργικό παιδί. Πάντα υπενθυμίζουμε ότι η έγκαιρη και πλουραλιστική ενημέρωση από εξειδικευμένους επιστήμονες είναι το πρωταρχικό δώρο ζωής για όλους.

Η επιστημονική ομάδα του i-paidi.gr συγκέντρωσε κάποιες απορίες- κλειδιά των γονιών και των εκπαιδευτικών των παιδιών με ΔΕΠ-Υ.

1. Τι είναι ΔΕΠ-Υ και ποια τα συμπτώματά της;

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή και Υπερκινητικότητα, ΔΕΠ-Υ, είναι μία από τις πιο γνωστές νευροαναπτυξιακές διαταραχές που εμφανίζεται από τη στιγμή της γέννησης και επηρεάζει όλο το 24ωρο. Τα κύρια συμπτώματά της είναι η παρορμητική συμπεριφορά, η υπερκινητικότητα, η διάσπαση προσοχής και σκέψης. Δημιουργεί ένα σύνολο δυσκολιών σε όλες τις πτυχές των παιδιών και τους παγιδεύει σε ένα φαύλο κύκλο έλλειψης αυτοπεποίθησης, ανικανότητας και δυστυχίας.

2. Γιατί τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ είναι επιθετικά;

Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ δεν μπορούν εύκολα να ελέγξουν τα συμπτώματά τους. Είναι παρορμητικά, αντιδρούν χωρίς να το σκέφτονται και απογοητεύονται εύκολα. Δεν μπορούν να διαχειριστούν το θυμό τους και έτσι καταλήγουν σε επιθετικές αντιδράσεις.

3. Γιατί τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ εμπλέκονται πιο εύκολα με τις ουσίες;

Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ είναι δύσκολο να συντονιστούν συναισθηματικά. Τα συμπτώματά τους και κυρίως η παρορμητικότητα τους δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην καθημερινότητα. Συνήθως καταλήγουν έπειτα από απερισκεψία και έλλειψη σωστής συνείδησης πάνω στην παρόρμησή τους και επιλέγουν πιο εύκολα από τα άλλα παιδιά να εμπλακούν στην χρήση ουσιών.

4. Γιατί τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ έχουν χαμηλή σχολική επίδοση;

Τα συμπτώματα των παιδιών με ΔΕΠ-Υ, είναι εκείνα που ευθύνονται για την χαμηλή επίδοση στις σχολικές υποχρεώσεις. Αυτά τα παιδιά αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες με την συγκέντρωσή τους. Χρειάζονται απλουστευμένες οδηγίες για να απορροφήσουν τη γνώση που θα ναι μέρος μιας διαφοροποιημένης εκπαίδευσης. Η αδυναμία συντονισμού της σκέψης σε συνδυασμό με την οργάνωση του σχολικού πλαισίου τα αποδυναμώνει και δεν τα βοηθά να τα καταφέρουν.

5. Γιατί τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ δεν είναι αποδεκτά από τους συνομηλίκους τους;

Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις τους. Συνήθως απορρίπτονται από τα παιδιά της ηλικίας τους, ως «ταραξίες» ή «ζαβολιάρηδες» ή «ενοχλητικοί». Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ βιώνουν πιο έντονα τις καταστάσεις. Δυσκολεύονται να κρατήσουν την υπομονή τους, να περιμένουν την σειρά τους και να εκφράσουν με λόγια ότι τους ενοχλεί. Ως αποτέλεσμα ξεσπάνε στους φίλους τους οι οποίοι δεν τους θέλουν για παρέα.

6. Γιατί υπάρχουν εντάσεις των παιδιών με ΔΕΠ-Υ με τα αδέρφια τους;

Όπως συμβαίνει και με τις φιλικές επαφές, το ίδιο επικρατεί και στις αδερφικές σχέσεις των παιδιών με ΔΕΠ-Υ. Η αδυναμία διαχείρισης της έντασης του συναισθηματικού τους κόσμου, η παρορμητικότητα, η έλλειψη αυτοπεποίθησης και η ανάγκη διαρκούς επιβεβαίωσης δημιουργεί ένα τεταμένο κλίμα στο οικογενειακό πλαίσιο.

7. Γιατί είναι πιο έντονες οι διαμάχες ανάμεσα στους γονείς που έχουν παιδί με ΔΕΠ-Υ;

Οι γονείς που έχουν παιδιά με ΔΕΠ-Υ ταλαιπωρούνται στον ίδιο βαθμό, αν όχι περισσότερο, που ταλαιπωρούνται εκείνα. Είναι πολύ δύσκολο να κρατηθούν ισορροπίες ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας (γονείς, παιδί με ΔΕΠ-Υ, αδέρφια). Οι γονείς αμφιταλαντεύονται για το πώς να επιλύσουν τα προβλήματα που εμφανίζονται και συχνά έχουν τελείως διαφορετικές απόψεις. Το γεγονός αυτό τους απομακρύνει και τους δημιουργεί περισσότερες εντάσεις και έχουν περισσότερες πιθανότητες για διαζύγιο.

8. Τι δραστηριότητες πρέπει να επιλέξω για το παιδί με ΔΕΠ-Υ;

Το παιδί με ΔΕΠ-Υ, χρειάζεται μια πιο προσεκτική μεταχείριση. Είναι πολύ σημαντικές οι εξωσχολικές δραστηριότητες που θα επιλεγούν από τους γονείς καθώς συμβάλουν σημαντικά στην μείωση των συμπτωμάτων τους. Προτεινόμενες είναι οι παρακάτω: πολεμικές τέχνες, κολύμβηση, ιππασία, τένις. Είναι σημαντικό να επιλέγουμε προπονητή ειδικευμένο στην συγκεκριμένη διαταραχή.

9. Πως μπορώ να περάσω οικογενειακό χρόνο μαζί με τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ;

Ο οικογενειακός χρόνος διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην διάθεση και τις ανάγκες των απιδιών με ΔΕΠ-Υ. Όλη η οικογένεια συνεργάζεται μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρόνο και για συγκεκριμένο σκοπό, το μικρό δεπάκι έχει την ευκαιρία να νιώσει αποδεκτό από τα ίδια τα μέλη της οικογένειάς του. Επιλέγουμε κατανοητά επιτραπέζια παιχνίδια και κάποια από τις δραστηριότητες του βιβλίου της Μαριάννας Λαγουμίδη «Έλα να παίξουμε μαζί», εκδ.ΓΡΗΓΟΡΗ.

10. Τι μεθόδους εκπαίδευσης μπορώ να χρησιμοποιήσω στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ;

Όταν ασχολούμαστε με την ΔΕΠ-Υ, δεν είναι αρκετή η τυποποιημένη εκπαίδευση που προσφέρει το ελληνικό παιδαγωγικό σύστημα. Το κλειδί για να έρθουμε πιο κοντά στα δεπάκια και να τα βοηθήσουμε είναι η διαφοροποιημένη εκπαίδευση. Προσαρμόζουμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στις ανάγκες τους, απλοποιούμε τις οδηγίες, τα φέρνουμε να κάτσουν πιο κοντά στο δάσκαλο, τα ενθαρρύνουμε και τους προσφέρουμε ευκαιρίες για συχνά διαλείμματα.

11. Πότε μπορώ να ζητήσω αξιολόγηση για το παιδί μου;

Σε χώρες με πολλαπλά ερευνητικά πορίσματα, προτείνεται πλέον την ηλικία των 4 χρονών για την αξιολόγηση της πιθανότητας για ΔΕΠ-Υ. Σημασία δίνεται στις πληροφορίες που θα αντληθούν από όλα τα πλαίσια στα οποία κινείται το παιδί.

12. Τι με κάνει να διαχειριστώ καλύτερα τη ΔΕΠ-Υ;

Η έγκαιρη συμβουλευτική γονέων είναι η μόνη δικλείδα ασφαλείας που θα μπορούσε να προσφέρει μια καλύτερη και πιο ποιοτική ζωή στα μικρά, αγαπημένα, δημιουργικά δεπάκια. Προτείνουμε δε την παρακολούθηση την webinars και τη συμμετοχή στα workshops στην Ομάδα Αγάπης i-paidi !!! Γιατί η συνεχής ενημέρωση και απαντήσεις μειώνουν τις δυσκολίες στη συμπεριφορά του παιδιού με ΔΕΠ-Υ.

Share this...