Μάθε Κόλπα και Aστεία με το παιδί σου
Από τη Μαριάννα Λαγουμίδη,
Πρόεδρος i–paidi, ψυχοπαιδαγωγός ΔΕΠ-Υ London University, συγγραφέας
Καλό μήνα … προσοχή στα αστεία της Πρωταπριλιάς!!!
Το χιούμορ έχει να κάνει με το συγχρονισμό. Για τον εγκέφαλο με ΔΕΠ-Υ, αυτό μπορεί να είναι μια πρόκληση. «Μαζί με την ηλικιακή αργοπόρηση ωριμότητας, μερικές φορές τα αυθόρμητα αστεία μας είναι όλα λάθος, επειδή δεν είμαστε καλοί στο να λαμβάνουμε υπόψη τις κοινωνικές μεταβλητές.» λέει ο Νίκος Κ., αρχιτέκτονας, διεγνωσμένος με ΔΕΠ-Υ από τα 7 του. Η διάγνωση της ΔΕΠ-Υ είναι μία από τις πιο κοινές διαταραχές και συχνά εμφανίζεται τόσο στα θύματα όσο και στους θύτες.
Το χιούμορ εξαρτάται επίσης από την κατανόηση. «Η μητέρα μου, διεγνωσμένη ενήλικας με ΔΕΠ-Υ, δεν αντιλαμβάνεται το σαρκασμό. Έχω περάσει μια ζωή πειράζοντάς την εξαιτίας αυτού. Ωστόσο, μερικές φορές το χιούμορ πρέπει να είναι εύκολο αντιληπτό και συγχρόνως κατάλληλο για τον επιδιωκόμενο στόχο του.» λέει ο Σταύρος Β. για τη μάνα του.
Η διαχείριση της πλήρους κατανόησης του αστείου, του πειράγματος και του σαρκασμού ακολουθεί επιτυχημένα την τεχνική i–paidi που αναπτύχθηκε για να εξοικειώσει το δεπάκι με τα λεκτικά πειράγματα ή με τη μη λεκτική επικοινωνία. Έχει ιδιαίτερη σημασία για τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ που είναι παρορμητικά και αντιδραστικά έχοντας συγχρόνως ασφάλεια.
Η τεχνική i–paidi περιλαμβάνει τη συνεργασία του παιδιού με τον ενήλικα -γονιό ή θεραπευτή- με δομημένη αγνόηση του πειράγματος. Δίνει στο παιδί δυνατότητα αντιμετώπισης της κατάστασης με σχέδιο συμπεριφοράς που επικεντρώνεται στην αύξηση της αίσθησης του ελέγχου της κατάστασης. Η εμπειρία του παιδιού από τον εκφοβισμό περιγράφεται από τον θεραπευτή «σαν να είναι μια μηχανή βίντεο με τα κουμπιά τους να πιέζονται από τους ανθρώπους που τους πειράζουν». Τα συναισθήματα της απογοήτευσης και του θυμού τροποποιούνται με «κόλπα» που πρέπει να κάνει το δεπάκι για επαναφορά του ελέγχου, με τουλάχιστον έξι εβδομάδες σταθερής εξάσκησης αλλαγής συμπεριφοράς”.
Η σταθερή συνοδεία σωστής διατροφής και πιθανά ενίσχυσης με συμπληρώματα είναι σημαντική όσον αφορά τη διευκόλυνση αυτής της γνωστικής συμπεριφορικής προσέγγισης. Παρόλο που αυτή η τεχνική δεν έχει αξιολογηθεί επισήμως, είναι χρήσιμες οι πληροφορίες που βασίζονται στα σχόλια τόσο των οικογενειών όσο και των επαγγελματιών των σχολείων.
Γιατί τελικά η δημιουργική σκέψη ΔΕΠ-Υ έχει ικανότητα κατανόησης, συμμετοχής αλλά και δημιουργίας αστείων ιστοριών!
References
- Leadbeater B, Hoglund W. Changing the Social Contexts of Peer Victimization. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2006;15(1):21–26. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
- https://www.additudemag.com/adhd-creativity-brain-health/?src=embed_link
- Kumpulainen K, Räsänen E, Puura K. Psychiatric Disorders and the Use of Mental Health Services Among Children Involved in Bullying. Aggressive Behavior. 2001;27:102–110. [Google Scholar]