ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΕΠ-Υ ΕΝ… ΤΑΞΕΙ
Γράφει η Ειρήνη Κυριακού
Η αίθουσα του σχολείου, εξ’ ορισμού, περιορίζει και «πνίγει» το παιδί με ΔΕΠ-Υ. Για αυτό το λόγο ο εκπαιδευτικός καλό είναι να χρησιμοποιεί κάποιες τεχνικές που θα βοηθήσουν το μαθητή να προσαρμοστεί, αλλά και τον ίδιο να έχει πιο εύκολο και αποδοτικό μάθημα.
Μία από τις πρώτες κινήσεις που μπορεί να κάνει, είναι να τοποθετήσει το παιδί σε θρανίο κατά προτίμηση κοντά στην έδρα. Με αυτό τον τρόπο θα είναι πιο οργανωμένο και πιο ήσυχο. Επίσης, καλό είναι να κάθεται μαζί του ένας επιμελής μαθητής που θα το συμπαρασύρει ως παράδειγμα προς μίμηση.
Σχετικά με τα ερεθίσματα, οι αφίσες, οι ζωγραφιές και οι χάρτες θα πρέπει να τοποθετούνται στους τοίχους σε σημεία που δεν είναι ορατοί από το παιδί. Έτσι δε θα αποσπάται η προσοχή του σε αυτά. Σε αντίθετη περίπτωση, προσπαθούμε να το επαναφέρουμε με ένα μικρό άγγιγμα ή με ένα χτύπημα του θρανίου. Επιπροσθέτως,του δίνουμε το ρόλου του «βοηθού» για να μπορεί να σηκώνεται, διότι έχει ανάγκη να κινείται.
Σημαντικό κομμάτι στην προσαρμογή του παιδιού στο περιβάλλον του σχολείου, έχει η επιβράβευση. Πρέπει να τονίζεται η σπουδαιότητα της προσπάθειάς του ακόμα και για το πιο μικρό κατακτά.Του δίνουμε κίνητρα και στόχους-σκαλοπάτια, καθημερινά, αφού πρώτα του το εξηγήσουμε με απλά λόγια. Ακόμη προσπαθούμε να γίνει το μάθημα όσο πιο συναρπαστικό μπορούμε, για να είναι πιο ενδιαφέρον και να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον και την προσοχή του παιδιού.
Επιπλέον, το βοηθάμε να κατανείμει σωστά
το χρόνο του στα διαγωνίσματα, καθώς είναι αρκετά δύσκολο για εκείνο να το
διαχειριστεί μόνο του. Οι κατευθύνσεις, του τύπου «πάντα ξεκινάμε από τα εύκολα
ερωτήματα» είναι πολύ σημαντικές. Επίσης, του υπενθυμίζουμε συχνά το χρόνο που
απομένει κάθε φορά, ώστε να μην αγχώνεται. Το στηρίζουμε οργανωτικά με το να
σημειώνουμε τις υποχρεώσεις που έχει για κάθε μάθημα χωριστά.
Τέλος,
πρέπει να θυμόμαστε πως η διδασκαλία μας
πρέπει να προσαρμόζεται στο παιδί με ΔΕΠ-Υ και όχι το αντίστροφο.Με αυτό
τον τρόπο θα αποφευχθούν η σχολική διαρροή καθώς και η ματαίωση που θα
ζημιώσουν το παιδί.