Παιδί με διάσπαση προσοχής και αθλητισμός
Γράφει ο: Δημήτριος Ι. Πετρούνιας (Εκπαιδευτικός -Ασκούμενος Ψυχολόγος).
Όπως είναι σαφές σε γενικό πλαίσιο η άθληση είναι άκρως σημαντική για την ανάπτυξη ενός παιδιού, είτε αυτό αφορά στην κοινωνική του ενσωμάτωση είτε στην προσωπική του υγεία. Οι μελέτες έχουν δείξει πως ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ δεν μπορεί να συμμετέχει το ίδιο εύκολα σε όλα τα αθλήματα διότι η έλλειψη συγκέντρωσης αλλά και οι τεχνικές δυσκολίες ορισμένων αθλημάτων εντέλει το αποκαρδιώνουν. Ας λάβουμε ως παράδειγμα το άθλημα της καλαθοσφαίρισης. Οι τακτικές,τα συστήματα,η πρόβλεψη της κίνησης του αντιπάλου αλλά και η αυτοματοποιημένη συγχρονισμένη κίνηση που απαιτείται για την επίτευξη του καλαθιού (τρέξιμο, ντρίπλα ,σουτ ) φαντάζουν δύσκολα προκαλώντας εκνευρισμό στο παιδί και απογοήτευση. Οπότε τι άθλημα επιλέγω σαν γονέας για το παιδί μου? Παρακάτω θα αναφερθούμε στα ομαδικά και τα ατομικά αθλήματα καταθέτοντας τα υπέρ και τα κατά της κάθε περίπτωσης.
Ομαδικά αθλήματα
Μειονεκτήματα
- Ο προπονητής απευθύνεται στην ολότητα της ομάδας κι έτσι ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ δεν θα έχει την δέουσα προσοχή σε ατομικό επίπεδο
- Η ομαδική τακτική προυποθέτει απόλυτη συγκέντρωση,επικοινωνία και συγχρονισμό
- Ο ερχομός της ήττας σε αυτή την ηλικία δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμος από τα παιδιά κι η επίρριψη ευθύνης είναι συχνό φαινόμενο
- Οι γονείς που βρίσκονται στην εξέδρα κι ενδεχομένως δεν είναι γνώστες της κατάστασης αρκετές φορές φωνάζουν κατά την διάρκεια του αγώνα προκαλώντας ξεσπάσματα νεύρων και εκδήλωση ακατάλληλων κοινωνικά ή επιθετικών συμπεριφορών που είναι ιδιαίτερα συχνά όταν τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ βρίσκονται σε «άμυνα»
Πλεονεκτήματα
- 1. Η κοινωνικοποιήση του παιδιού μέσω ενός ομαδικού αθλήματος είναι πολύ πιθανή. Αν ο προπονητής είναι γνώστης και μπορεί να διαχειριστεί τέτοιες καταστάσεις θα βοηθήσει πολύ το παιδί να μην νιώθει την «ατομικότητα» στην ομάδα και να εγκλιματιστεί πιο εύκολα με άμεσο αποτέλεσμα και στην αυτοπεποίθηση του
- Το παιδί μαθαίνει να είναι μέλος μιας ομάδας
- Συνήθως τα ομαδικά αθλήματα είναι και τα πιο δημοφιλή οπότε μια έντονη εσωτερική επιθυμία του να συμμετέχει σε ένα τέτοιο άθλημα του προσφέρει κίνητρο ενεργοποίησης και σε ένα βαθμό ευχαρίστηση
- Όταν συμμετέχει το παιδί σε μια αθλητική ομάδα εκτός σχολείου προσφέρει το πλεονέκτημα ότι το παιδί μπορεί να τοποθετηθεί σε ομάδα με μικρότερα παιδιά.
Προτεινόμενα ομαδικά αθλήματα : ποδόσφαιρο ( όχι τερματοφύλακας )
Ατομικά αθλήματα
Πλεονεκτήματα
- 1. Ο προπονητής ασχολείται αποκλειστικά με το παιδί βοηθώντας το κατά αυτό τον τρόπο πολύ σε ατομικό επίπεδο. Δρα πιο πολύ σαν καθοδηγητής παρά σαν προπονητής.
- Σε ένα ατομικό άθλημα δεν είναι τόσο εύκολη η αδυναμία συγκέντρωσης
- Η παρορμητική φύση τους εδώ δεν αποτελεί τόσο μεγάλο πρόβλημα
- Σε κάποια ατομικά αθλήματα υπάρχει μια καθορισμένη τελετουργία που βοηθά την αυτοματοποίηση
- Συνήθως ατομικά αθλήματα όπως οι πολεμικές τέχνες βοηθούν πολύ στον αυτοέλεγχο
- Η κατάκτηση της νίκης και η πιθανή απόκτηση ενός μεταλλίου ενισχύουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού.
- Οι οδηγίες είναι μονοδιάστατες προς το παιδί οπότε είναι πιο εύπεπτες για αυτό
- Μπορεί να επιτευχθεί τροποποίηση της προπόνησης με πολλά διαλείμματα
Μειονεκτήματα
- Δεν βοηθάει το παιδί ως προς την κοινωνικοποίηση του
- Αν ο προπονητής δεν λειτουργήσει ως καθοδηγητής το παιδί δεν θα μπορεί να αναταπεξέλθει
- Έλλειψη ομαδικότητας
Προτεινόμενα ατομικά αθλήματα : κολύμβηση,πολεμικές τέχνες,πάλη,τένις.
*Ο Δημήτριος Ι. Πετρούνιας γεννήθηκε στον Πειραιά. Από μικρή ηλικία είχε ροπή προς την φιλοσοφία και την ψυχολογία οπότε αποφάσισε να ασχοληθεί ενεργά με τον κλάδο των ανθρωπιστικών επιστημών, με παράλληλες σπουδές στη Μαθηματική σχολή του Πανεπιστημίου. Αυτη την περίοδο φοιτά στο τελευταίο έτος του τμήματος Ψυχολογίας στο University of East London προετοιμάζοντας την πτυχιακή του διατριβή με κύριο θέμα την χαρισματικότητα. Παράλληλα με τις σπουδές του επιμορφώνεται συνεχώς σε ψυχομετρικά και διαγνωστικά εργαλεία αξιοποιώντας έτσι και τις γνώσεις που απέκτησε στην στατιστική επιστήμη. Αυτή την περίοδο παρέχει τις υπηρεσίες του σε ιστορικά αθλητικά σωματεία που έχουν ως στόχο τον πρωταθλητισμό σε πανελλήνια κλίμακα τόσο στον χώρο του ποδοσφαίρου όσο και της καλαθοσφαίρισης. Επιπροσθέτως έχει ενεργό ρόλο ως εθελοντής στην Unesco και στο Χαμόγελο του Παιδιού αλλά και είναι δημιουργός-αρχισυντάκτης του Science Arena.Τέλος αρθρογραφεί σε επιστημονικούς ιστότοπους(Animartists, Eπάγγελμα γυναίκα, Science arena, Football Academies, Φωνή των Πειραιωτών, i-paidi.gr) αλλά και συγγράφει μαζί με ομάδα κατερτημένων λογοθεραπευτριών βοήθημα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.