i-paidiΔραστηριότητεςΚεντρικήΠροτάσειςΣυμβουλέςΨυχαγωγία

ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΕΠ-Υ, Η ΟΠΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

Ένα παιδί με ΔΕΠΥ «περικυκλώνεται» από μια τριάδα παραγόντων, που του δυσκολεύουν την καθημερινότητά του: α) η φτωχή μνήμη εργασίας, β) η απροσεξία στην τάξη και γ) η αργή επεξεργασία των πληροφοριών. Χρειάζεται, λοιπόν, περισσότερο χρόνο για την ολοκλήρωση της εργασίας του και για την επεξεργασία νέων πληροφοριών. Ακόμα, χρειάζεται περισσότερο χρόνο από ότι οι συνομήλικοι του να απαντήσει σε ερώτηση, επομένως χρειάζεται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα αναμονής κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Για αυτό και οι εργασίες, που του ανατίθενται, θα πρέπει να προσαρμόζονται σε έκταση και βαθμό δυσκολίας, λαμβάνοντας υπόψη τη μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών.

Οι ψηφιακές τεχνολογίες και η οπτική αναπαράσταση της γνώσης (Knowledge Visualization) φαίνεται ότι μπορούν να αποτελέσουν το κλειδί για την επιτυχή εκμάθηση, την καλύτερη επικοινωνία και την ομαλή ένταξη/συμμετοχή του μαθητή με ΔΕΠ-Υ στο περιβάλλον του σχολείου και της τάξης. Η οπτική αναπαράσταση της γνώσης (Knowledge Visualization) με τα ψηφιακά εργαλεία είναι η αναπαράσταση δεδομένων ή εννοιών μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, συνήθως διαδραστική. Ο στόχος της οπτικοποίησης και της αναπαράστασης της γνώσης είναι η «εικονική» παρουσίαση μιας έννοιας/λέξης, «1 εικόνα = 1000 λέξεις», η ερμηνεία και η κατανόησή της από τον μαθητή με ΔΕΠΥ. Ένα χαρακτηριστικό εφαρμογής της οπτικοποίησης για την ελληνική γλώσσα είναι https://www.facebook.com/SkonakiVideos/όπου με απλό και σαφή τρόπο το παιδί προσεγγίζει την αρχαία και την ελληνική γλώσσα, μελετώντας την έννοια που έχει διδαχτείμε τον δικό του ρυθμό, βλέποντας όσες φορές χρειάζεται για να την κατανοήσει. Με αυτό τον τρόπο η ψηφιακή τεχνολογία γίνεται το εργαλείο υποστήριξης του μαθητή και όχι το σημείο εστίασης της μαθησιακής διαδικασίας προς όφελος του παιδιού με ΔΕΠΥ.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΡΥΦΙΑΤΗΣ
ΔΡ.ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Bruce, B. (2008). Learning at the Border: How Young People Use New Media for Community Action and Personal Growth. In Ch. Angeli& N. Valanides (eds.), Proceedings of the 6th Panhellenic Conference with International Participation: ICT in Education, 25-28 September, Cyprus, pp.3-10.
  • Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn? Educational Psychology Review, 16, 235-266.
Share this...