ΔΕΠ-Υ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
Η μελέτη των παιδιών με ΔΕΠ-Υ στο σπίτι προκαλεί συνήθως έντονο στρες τόσο στους γονείς όσο και στα παιδιά αποτελώντας ένα από τα συχνότερα αίτια έντασης και συγκρούσεων στην οικογένεια. Η αναβλητικότητα και συχνή διάσπαση των παιδιών συνήθως οδηγεί σε έναρξη της μελέτης πολύ αργότερα από το προβλεπόμενο όριο.
Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ενός δομημένου και οριοθετημένου συστήματος οργάνωσης της μελέτης αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό βήμα για την αποφυγή των συγκρούσεων και την ομαλότερη προσαρμογή του παιδιού στους ταχείς ρυθμούς της καθημερινότητας.
Παρακάτω παρατίθενται κάποιες χρήσιμες συμβουλές που θα βοηθήσουν τα παιδιά να αφομοιώσουν καλύτερα τις έννοιες της οργάνωσης αλλά και της υπευθυνότητας.
- Αρχικά προσπαθήστε να εισάγετε τις λίστες στη ζωή του παιδιού. Ιεραρχήστε τα καθήκοντά του, θέτοντας πρώτα τα πιο σημαντικά. Θα ήταν χρήσιμο δίπλα από κάθε εργασία να οριοθετείται και ο χρόνος διεκπαιρέωσης της. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να παραμείνει συγκεντρωμένο ώστε να τελειώσει τα καθήκοντά του μέσα στον προβλεπόμενο χρόνο.
- Δημιουργούμε χώρο μελέτης. Ο χώρος στον οποίο μελετά το παιδί θα πρέπει να είναι αρκετά ήσυχος και απομακρυσμένος από άλλα ερεθίσματα και θορύβους που μπορεί να διασπάσουν την προσοχή του . Σ΄αυτο βέβαια δεν θα πρέπει να είμαστε απόλυτοι. Είναι πολύ πιθανόν κάποια παιδιά με ΔΕΠ-Υ να αποδίδουν καλύτερα σε απόλυτη ησυχία ενώ κάποια άλλα να χρειάζονται τη συνοδεία μελωδίας.
- Οργάνωση του προσωπικού χώρου του παιδιού και επιστροφή στη θέση των αντικειμένων που χρησιμοποιεί. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό το παιδί να μάθει να τακτοποιεί τον προσωπικό του χώρο. ΄Ισως σε πρώτο στάδιο να του είναι δύσκολο και να αρνείται να ακολουθήσει αυτή την προτροπή. Ωστόσο χρειάζονται όρια και κίνητρο ώστε να γνωρίζει πως στο τέλος θα επέλθει η επιβράβευση.
- Συχνά διαλείμματα. Όταν το παιδί έχει ολοκληρώσει περίπου 20 λεπτά μελέτης επιτρέψτε του να σηκωθεί, να τεντωθεί, να περπατήσει, να σκαρφαλώσει ή να κινηθεί μέσα στο σπίτι. Έντονες κινήσεις βοηθούν στην εκτόνωση. Εάν το παιδί διασπάται συνεχώς στη διάρκεια της μελέτης παραμείνετε δίπλα του και ακουμπήστε το στον ώμο, υπευνθυμίστε του πόσο καλά τα πάει και επιστρέψτε στην εργασία.
Μαρία Γεωργιάδου
Κοινωνική λειτουργός