i-paidiΚεντρική

Απαλά χαμόγελα και ζεστές αγκαλιές

Περισσότερα αληθινά χαμόγελα και ζεστές αγκαλιές… Τόσο απλά!

Επιστημονική επιμέλεια Μαριάννα Λαγουμίδη

Σε πόνημα της Ελευθερίας Δημητροπούλου

Η «φροντίδα» από τον εκπαιδευτικό έχει αποδειχθεί πλέον ότι αποτελεί το  «κλειδί του χαμένου θησαυρού» στην εκπαίδευση. Με τον τρόπο αυτό, οι δάσκαλοι της πρώιμης εκπαίδευσης πίσω από τα απαλά χαμόγελα και τις ζεστές αγκαλιές τους, καταφέρνουν να κρύψουν καλά την πολυπλοκότητα και τις πνευματικές απαιτήσεις της εργασίας με μικρά παιδιά.

Πώς η φιγούρα του εκπαιδευτικού ενσαρκώνει πραγματικά την φροντίδα;

Όταν τα παιδιά στις τάξεις έρχονται σε επαφή με υποστηρικτικούς, καλούς, ευγενικούς δασκάλους τότε μπορούμε εύκολα να πούμε ότι τα παιδιά βρίσκονται υπό την αιγίδα ενός προτύπου φροντίδας.  Οι δάσκαλοι σταματάνε να αποκλείουν κάποιους μαθητές και ανταποκρίνονται σε όλες τις ανάγκες που δημιουργούνται στους μαθητές τους.

Πώς «η φροντίδα» μπορεί να γίνει πρωταγωνίστρια στο εκπαιδευτικό περιβάλλον;

Ένα φροντιστικό εκπαιδευτικό πλαίσιο, μάλιστα, οφείλει να διακατέχεται από ηθικές, φιλοσοφικές και βιωματικές εμπειρίες που θα προσφέρει ο δάσκαλος. Η εμπειρία έδειξε ότι η αλλαγή του κλίματος στην τάξη συνοδεύεται από πιότερο αποτελεσματικές δραστηριότητες. Είτε ο εκπαιδευτικός βάλει σε ομάδες τα παιδιά που παρουσιάζουν ενδιαφέρον το ένα με το άλλο είτε τα παιδιά που εκ πρώτης όψεως φαίνονται διαφορετικά,  η δική του υποστήριξη θα οδηγήσει σε ανεμπόδιστες συνεργασίες.

Τι συμβαίνει με τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα;

Όταν έχουμε να συναναστραφούμε με παιδιά με ΔΕΠ-Υ, η κατάσταση είναι λίγο πιο πολύπλοκη. Αφού ο εκπαιδευτικός δεν είναι σε θέση να κάνει διαγνώσεις, οφείλει να δίνει οδηγίες σε όλη την τάξη – βέβαια κάποια ακόμη συμβουλή στο παιδί με διάσπαση προσοχής, θα οδηγήσει τους μαθητές σε περίπου κοινό χρόνο ολοκλήρωσης τής δουλειάς τους. Έτσι, οι μαθητές θα μάθουν να δουλεύουν συλλογικά και να αναλογίζονται τις ανάγκες του διπλανού τους. Η σωστή συμπεριφορά και τα επιτεύγματα των παιδιών με ΔΕΠ-Υ, μάλιστα, οφείλουν να επικρατούν στο προσκήνιο του εκπαιδευτικού, και οι έπαινοί του να τα ακολουθούν.

Οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται δίπλα στους μαθητές, και να τους ρωτούν τι πραγματικά έχουν ανάγκη, θέτουν τα θεμέλια για μια τάξη ενεργητική, χωρίς αποκλεισμούς και διαμάχες σε ένα περιβάλλον άκρως υποστηρικτικό και ενθαρρυντικό.

 

Αναφορές

Goldstein, L. S. (2009, Nov 03). More Than Gentle Smiles and Warm Hugs: Applying the Ethic of Care to Early Childhood Education. Journal of Research in Childhood Education.

Λίζα Βάρβογλη, PhD (2020): “ΔΕΠ-Υ, covid19 και Ψυχική Υγεία”, 1o online

διεπιστημονικό σεμινάριο, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ και την

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ i-paidi

Share this...