Τεχνητά χρώματα: Τι να αποφεύγει το παιδί με ΔΕΠ-Υ;

Γράφει η Κλινική Διατροφολόγος & Διατροφής Αθλητών

Αναστασία Δουλγέρη MSc

Δεν είναι λίγες οι μελέτες που επιβεβαιώνουν ότι τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες τεχνητών χρωστικών εμφανίζουν μία επιδείνωση των συμπτωμάτων τους. Οι χρωστικές στις οποίες επικεντρώνονται οι έρευνες είναι, πιο συγκεκριμένα οι παρακάτω:

• E102 (ταρτραζίνη – δίνει κίτρινο χρώμα)
• E104 (κίτρινη κιτρολίνη – δίνει κίτρινο / πράσινο χρώμα)
• E110 (κιτρινο-πορτοκαλί FCF – δίνει κίτρινο χρώμα)
• E122 (αζορουμπίνη – δίνει κόκκινο χρώμα)
• E124 (ερυθρό κοχενίλης – δίνει κόκκινο χρώμα)
• E129 (κόκκινο τροφίμων 17 – δίνει κόκκινο χρώμα)

Οι παραπάνω χρωστικές βρίσκονται συνήθως σε καραμέλες, έτοιμα μίγματα για κέικ και γλυκά, ζαχαρωτά, προϊόντα fast food και αναψυκτικά. Βρίσκονται, λοιπόν, σε τροφές που δεν υπάρχει κανένας λόγος να καταναλώνει οποιοδήποτε παιδί! Οι μητέρες, ωστόσο, των παιδιών με ΔΕΠ-Υ θα πρέπει να είναι περισσότερο προσεκτικές και να ελέγχουν τις ετικέτες τροφίμων πριν αγοράσουν ένα συσκευασμένο προϊόν.

Επίσης, μια αναλυτική καταγραφή από μέρους των γονέων, των γευμάτων των παιδιών και των αντίστοιχων συμπτωμάτων θα μπορούσε να δώσει μια καλύτερη εικόνα για το αν τελικά το παιδί επηρεάζεται από την κατανάλωση τεχνητών χρωστικών και πόσο.

Και εδώ έρχεται το πολύ απλό ερώτημα: πώς θα καταφέρω να πείσω το παιδί μου να μην θέλει να φάει όλα αυτά τα τόσο χρωματιστά και υπέροχα ζαχαρωτα? Η αλήθεια είναι πως χρειάζεται επιμονή, υπομονή και μια συζήτηση και συνέπεια κυρίως από τους γονείς αλλά και το περιβάλλον.

Ενημερώστε το περιβάλον σας και θέστε τα δικά σας αυστηρά όρια όταν το παιδί δεν είναι μπροστά. Αν ο παππούς ή οι φίλοι σας γνωρίζουν το πρόβλημα έχετε περισσότερες πιθανότητες να μην επιστρέψει το παιδί σας από την βόλτα με ζαχαρωτά και μπισκότα.

Στο παιδί που θα ζητήσει καραμέλα συζητήστε για τις εναλλακτικές που υπάρχουν: « Μήπως αν δεν αγοράζαμε τις καραμέλες, αποταμιεύαμε τα χρήματα για να αγοράσουμε το αγαπημένο σου παιχνίδι?»

Αν το παιδί σας ζητήσει αναψυκτικό αγοράστε ιδιαίτερες χάρτινες ή και τενεκεδένιες συσκευασίες και φτιάξτε του αγαπημένους χυμούς ή smoothies από τα οποία μπορείτε να πιείτε και εσείς ή και να ενθαρρύνετε και τους φίλους του να τα καταναλώσει.

Και τι γίνεται όταν το παιδί σας είναι καλεσμένο σε ένα παρτυ? Για κανέναν λόγο δεν πρέπει να νιώσει ότι αποκόπτεται από το σύνολο. Σίγουρα, σε ένα παιδικό πάρτυ οι προκλήσεις είναι πολλές και οι πιθανότητες να κατανάλωσει ζάχαρη, καραμέλες και τυποποιημένα προϊόντα είναι μεγάλες. Φροντίστε να μην πάει το παιδί σας στο κάλεσμα πεινασμένο. Ένα καλό πρωινό ή μεσημεριανό πριν θα μειώσουν τις πιθανότητες να φάει πολύ. Αλλά ακόμη και να τελικά “παρεκλίνει” να θυμάστε ότι η καθημερινές του συνήθειες είναι πολύ πιο σημαντικές και καθοριστικές για το διατροφικό του προφίλ.

Μοιραστείτε το...