«Τι είναι η ΔΕΠ-Υ»: με λίγα λόγια
Γράφει η Μαριάννα Λαγουμίδη
Πρόεδρος i-paidi, Ψυχοπαιδαγωγός ΔΕΠ-Υ UCL, Συγγραφέας
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) είναι μια χρόνια διαταραχή συμπεριφοράς ανθρώπων με φυσιολογικό IQ που αρχίζει είτε όταν γεννιέται το παιδί και συνεχίζει, είτε μετά από κάποια αγχώδη συμβάντα! https://www.academia.edu/15228215/Attention_deficit_hyperactivity_disorder_a_review_for_family_physicians?email_work_card=view-paper
Η ΔΕΠ-Υ χαρακτηρίζεται από επίμονη υπερκινητικότητα, παρορμητικότητα, απροσεξία που μειώνουν την εκπαιδευτική απόδοση αλλά και τις κοινωνικές δεξιότητες. Η διάγνωσή της γίνεται με τη διαπίστωση εάν οι συγκεκριμένες συμπεριφορές του παιδιού πληρούν τα κριτήρια σύμφωνα με το διαγνωστικό και στατιστικό εγχειρίδιο του DSM-V-R.
O Νικόλας, 8 ετών, αδερφός της Ιωάννας, θέλει να μιλάει και να παίζει με τους δικούς του κανόνες. Κι όποιος δεν τους ακολουθεί, παίζει ξύλο μαζί του. Και μετά, κανείς πια δεν θέλει να παίξει με το Νικόλα. Κι εκείνος φτιάχνει δεντρόσπιτα. Η Ιωάννα δε, κρύβει ότι είναι αδερφή του.
Η Ειρήνη, 14 ετών, δυναμική και έξυπνη, μοναχοπαίδι και με ηλικιωμένους γονείς, γνωρίζει τα πάντα, ασχολείται με τα πάντα, οργανώνει τα πάντα για τη ζωή της οικογένειας αλλά και για την ίδια -μόνο ποδήλατο δεν καταφέρνει να οδηγήσει επειδή «δεν της αρέσει» λέει και προτιμά να βλέπει video στο YouTube.
Ο Νικόλας, η Ειρήνη, ο Γιώργος, ο Παύλος και πολλοί-πολλοί άλλοι είναι δημιουργικά παιδιά μας με ΔΕΠ-Υ, που μπορούν να άναδείξουν τις πολλαπλές ικανότητές τους.
Η αιτιολογία της ΔΕΠ-Υ είναι ακόμα ασαφής. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η γενετική παίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ευαισθησίας.
Συννοσηρότητα υπάρχει συνήθως με ποικίλες διαταραχές όπως αγχώδης διαταραχή, κατάθλιψη, εναντιωματική προκλητική διαταραχή αλλά και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Αν και η φαρμακευτική αγωγή στις περισσότερες περιπτώσεις, ξεκουράζει τους γονείς παιδιών με ΔΕΠ-Υ, υπάρχουν παρενέργειες ώστε να φτάνουμε στο συμπέρασμα ότι η βέλτιστη θεραπεία απαιτεί συμπεριφορική θεραπεία και σε ειδικές περιπτώσεις, ιατρική και φαρμακευτική αγωγή.
Οι ψυχοεκπαιδευτικές παρεμβάσεις στο σχολείο βοηθούν στην αύξηση της κανονικότητας στη λειτουργικότητα των συγκεκριμένων παιδιών και βελτιώνουν τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις. Τυχερά είναι τα δεπάκια που ξεκίνησαν παρέμβαση στα 4,5 έτη. Σχεδόν τα μισά από αυτά τα παιδιά συνεχίζουν να εμφανίζουν σημαντικά συμπτώματα της διαταραχής στην εφηβεία και τη νεαρή ενήλικη ζωή. Ο οικογενειακός θεραπευτής παίζει σημαντικό ρόλο στην έγκαιρη ανίχνευση αυτής της διαταραχής που είναι διαχειρίσιμη, και μειούμενη όταν ακολουθεί πρόγραμμα παρέμβασης και συμβουλευτικής, όλη η οικογένεια.
Για ολοκληρωμένη ενημέρωση και για συζήτηση για τη ΔΕΠ-Υ, μπορείτε να συμμετέχετε στην Ομάδα Αγάπης i-paidi…. Δηλώστε συμμετοχή στο https://i-paidi.gr/2021/09/16/prosklisi-symmetochis-stin-omada-agapis/